La tesi de la professora Susana Miquel de l’UJI analitza l'àmbit laboral dels professionals de la comunicació corporativa a Espanya

06/07/2016 | SCP

La professora de la Universitat Jaume I Susana Miquel Segarra ha presentat la tesi El profesional de la comunicación corporativa en España. La recerca duta a terme analitza la situació laboral dels professionals d'un sector que està experimentant un important auge en les empreses espanyoles, el de la comunicació corporativa.

Amb un perfil professional i docent, la doctora Miquel ha dut a terme una recerca centrada en els professionals agrupats en l'Associació de Comunicació Dircom, associació en la qual ella mateixa va exercir les funcions de directora en la delegació de la Comunitat Valenciana i Regió de Múrcia fins fa un any, quan va abandonar el seu paper actiu per a poder finalitzar la tesi.

L'estudi ha sigut realitzat en el marc de les recerques dutes a terme pel grup Cosoco de la Universitat d'Alacant. Seguint la línia de recerca del grup, aquesta tesi analitza l'àmbit laboral dels professionals de la comunicació corporativa amb un enfocament de gènere. Des d'aquesta perspectiva, analitza aspectes estructurals com ara la cultura laboral i les creences i actituds que els professionals tenen com a empleats. Cal destacar que, fins al moment, aquest tipus de variables no han sigut analitzades en aquest àmbit de la comunicació ni a escala nacional ni internacional.

Es constata en la tesi que aquest àmbit laboral té unes característiques tant personals com professionals molt diferents de les d'altres àmbits de la comunicació, com poden ser el periodisme o la publicitat. A més, es destaca que és un sector altament qualificat, amb una permanència elevada en les empreses, i amb una alta satisfacció dels empleats, els quals afirmen no patir alts nivells de conflicte laboral i familiar.

La tesi defensada el passat 16 de juny a la Universitat d'Alacant ha obtingut la qualificació d'excel·lent cum laude i ha rebut l'esment internacional avalat per una estada predoctoral a la Universitat de Caledònia del Regne Unit. La doctora Marta Martín Llaguno, catedràtica de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UA i directora del grup de recerca Cosoco, ha sigut la responsable de l'adreça d'aquesta tesi. El tribunal va estar format per Javier Marzal Felici, catedràtic de la Universitat Jaume I de Castelló; Irene García, professora titular de la Universitat de Caledònia, i Alejandra Hernández, professora de la Universitat d'Alacant.