El professor Antonelli torna a la Jaume I per a compartir les seues investigacions sobre el robot humanoide bioinspirat

27/06/2016 | SCP

•  robotica-antonelli _MG_1659
  •  robotica-antonelli _MG_1656
  •  robotica-antonelli _MG_1657

Marco Antonelli durant la seua visita a l'UJI. | FOTO: Diego Climent

•  robotica-antonelli _MG_1663
  •  robotica-antonelli _MG_1666

El professor Marco Antonelli de la Universitat de Ciència i Tecnologia de Hong Kong ha visitat la Universitat Jaume I de Castelló, on ha impartit al Departament d’Enginyeria i Ciència dels Computadors, en què havia treballat anteriorment, la xarrada «Coordinated eye/head movements of a robot for extracting depth information» dedicada a les últimes investigacions en què ha participat.

L’investigador ha plantejat que els robots autònoms i els éssers humans necessiten crear una representació 3D coherent del seu espai peripersonal amb el propòsit d’interactuar amb els objectes propers. Els estudis més recents en neurociència visual suggereixen que els petits moviments coordinats de cap i ulls que els éssers humans realitzen contínuament durant la fixació proporcionen informació útil de la profunditat a què es troben els objectes.

Durant la xarrada, el professor ha explicat com es pot imitar aquest tipus de comportament en un robot humanoide i la proposta d’un model computacional que extrega informació de profunditat sense que es requerisca el model cinemàtic del robot. Aquest model teòric es valida en un model de simulació del robot iCub, l’experimentació del qual amb robots reals s’espera iniciar pròximament.

Antonelli és un reconegut expert en el camp de la percepció activa i les transformacions visomotores en robòtica, i la seua recerca se centra en el robot humanoide bioinspirat. Actualment col·labora amb el Laboratori de Percepció Activa de la Universitat de Boston per a desenvolupar un model neuronal de la representació egocèntrica de l’espai 3D basada en claus monoculars i binoculars.

També ha participat en el projecte Eyeshots, finançat per la Comissió Europea, en el qual s’estudiava com els éssers humans creen models visuals del món a partir de les informacions visuals proporcionades pels ulls i les seues diferents posicions en el moment de capturar la imatge i com aquestes estratègies poden aplicar-se amb èxit en robots.

El professor va obtenir el títol en Enginyeria Informàtica a la Universitat de Pàdua (Itàlia) el 2008. Es va traslladar a Castelló amb una beca del Ministeri de Ciència i Innovació per a cursar el Màster en Sistemes Intel·ligents de la Universitat Jaume I, on va continuar la seua labor investigadora al Laboratori de Robòtica Intel·ligent, i on va obtenir posteriorment el títol de doctor en Informàtica.