Jaume Funes: «Cal garantir els recursos perquè xiquets i joves tinguen un mínim de felicitat» L'especialista en infància i joventut reivindica la importància del context del barri i el territori

07/06/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

El psicòleg, educador i periodista Jaume Funes reivindica la importància dels projectes i recursos impulsats des de l'entorn local per a garantir que xiquets i adolescents, de 0 a 18 anys, tinguen un «mínim de felicitat que equilibre almenys la infelicitat que puguen tenir». «Són ciutadans i ciutadanes d'altres edats que tenen dret al fet que els adults garantisquen un conjunt d'oportunitats vitals, de desenvolupament, d'integració en la societat i que les garantisquen a través de les atencions i recursos necessaris», assenyala.

La  sala de graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques de la Universitat Jaume I va acollir la conferència de Jaume Funes organitzada per l'IVAJ i el Vicerectorat d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de l’UJI dins del cicle de formació i debat «Tema jove», dirigit a persones que treballen en l'àmbit de la joventut. Durant la seua intervenció, Funes va assenyalar que és necessari pensar en «un serveis i sistemes que permeten garantir oportunitats i experiències als i les joves, que els ajuden a sentir-se suficientment conformes amb si mateixos perquè accepten convertir-se algun dia en ciutadans de la societat en la qual estan». No obstant això, ha recordat que no cal actuar amb xiquets i joves per a evitar una desenvolupament negatiu en un futur, «sinó perquè tenen dret a tenir una bona infància ara».

Funes entén que «és molt difícil parlar d'infància sense el context del barri i del territori», per la qual cosa en la seua intervenció va repassar algunes de les atencions o recursos dirigits a la infància que tota comunitat local hauria de tenir. Entre aquests, entén que han d'existir programes dirigits al fet que els recursos destinats a la pobresa infantil en tots els àmbits funcionen; espais lúdics fora de l'educació reglada que permeten tenir una oferta diversificada d'estímuls, especialment de 0 a 6 anys; programes que promoguen vinculacions dels menors amb les persones adultes del seu grup familiar; accions dirigides a possibilitar paternitats i maternitats eficients; espais infantils i per a adolescents de trobada en els quals puguen estar a gust i trobar figures adultes a les quals puguen consultar; sistemes diversos de mediació per a abordar incomprensions, tensions i conflictes; i recursos que afavorisquen l'acompanyament en les transicions adolescents, entre d’altres.

Funes ha lamentat que en temps de crisi la primera afectada siga la infància i la joventut. No obstant això, entén que les polítiques i mesures per a la infància també en èpoques de bonança es desenvolupen en funció de les necessitats dels adults, sense comptar amb la participació i l'opinió dels menors. «El risc moltes vegades és respondre a les demandes dels pares i als serveis que reclamen sense tenir-se en compte les necessitats i drets dels xiquets», adverteix.

L'especialista, amb més de 40 anys d'experiència en l'àmbit de la joventut, destaca la importància de l'adopció de mesures i polítiques en matèria d'infància i joventut. «És molt probable que en 4 o 5 anys comencem a tenir conjunts de joves que no trobaran cap raó per a respectar la societat en la qual estan, atès que la societat en què han viscut no va respectar la seua infància i joventut. Però no ens avancem, ara encara són relativament feliços malgrat els nostres malestars», ha conclòs Funes la seua intervenció, que va ser presentada per la vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, i el secretari general de l'IVAJ, Jesús Martí.

Vídeo de la conferència: http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1992&lg

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions