Marta Oller remarca les repercussions econòmiques i jurídiques de no transposar la directiva europea sobre procediments negociats de contractació

07/06/2016 | SCP

•  directives-contractacio Derecho_Nacional_16DLL34_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha celebrat una jornada en la qual s’ha abordat la transposició de les directives de contractació en el dret nacional. Marta Oller, professora del Departament de Dret Públic de l’UJI i coordinadora de la jornada, ha oferit la primera ponència en la qual ha analitzat les modificacions en el procediment negociat arran de la Directiva 2014/24/CE.

Oller ha explicat que Espanya ha superat la data límit per a realitzar la transposició d’aquesta directiva europea, la qual cosa pot suposar conseqüències en l’àmbit econòmic i jurídic. Així, es poden imposar multes coercitives a l’Estat, poden sorgir drets d’indemnitzacions per no haver fet la transposició i es pot invocar per part dels particulars la seua aplicació perquè tinga un efecte directe.

Oller ha assenyalat que el procediment negociat s’ha demonitzat perquè «se n’ha abusat a Espanya». No obstant això, ha apuntat que s’aposta per aquest procediment perquè s’aconsegueixen principis claus en la contractació pública: es fomenta la internacionalització i s’obté una major satisfacció d’ambdues parts. Segons la professora, el procediment negociat «és útil, però cal utilitzar-lo des de la perspectiva positiva de la negociació». Així, ha indicat que s’ha de potenciar el seu ús i entendre’l com una garantia dels principis de contractació de lliure competència, concurrència, igualtat, etc. A més, tal com assenyala la directiva, s’aposta per un desenvolupament de la negociació perquè aquesta siga real.

A continuació, ha explicat algunes de les novetats de la directiva en els procediments amb publicitat, com ara els supòsits de diàleg competitiu o associació per a la innovació; la necessitat que el poder adjudicador done informació àmplia als participants sobre el procediment; els nous terminis mínims; el fet que tan sols els operadors econòmics convidats podran presentar l’oferta inicial després de l’avaluació, o que els poders adjudicadors podran adjudicar sense negociació quan s’haja avisat que existia aquesta possibilitat, entre altres.

Pel que fa al procediment sense publicitat, ha assenyalat que no és obligatori que existisca per als estats membres i que en cas d’usar-se tan sols es pot aplicar en els casos especificats per la directiva: inexistència o inadequació de l’oferta, urgència imperiosa o que tan sols hi haja un operador per raons concretes.

Finalment, la professora ha abordat les qüestions a les quals afectarà el fet de no haver transposat encara la directiva. Així, ha assenyalat que es plantegen problemes en els casos en què hi ha una normativa especificada en el text refós, però que no apareix en la directiva, com ara l’ús del procediment negociat per raó de quantia. També ha fet referència a l’adequació als nous terminis de presentació d’ofertes i participacions i ha insistit en l’obligació per part dels adjudicadors d’una major informació als participants en els procediments perquè siga efectiva la negociació.

Com a conclusió, ha remarcat que no es poden seguir aplicant els supòsits que no es contemplen en la directiva. També ha assenyalat com a repte que cal utilitzar en el procediment negociat totes les noves eines que les directives europees posen a l’abast: consultes preliminars perquè la negociació i la cerca de candidats siga més eficient, l’ús de mitjans electrònics perquè s’evidencie la negociació o la creació d’òrgans assessors tècnics per a la negociació.

En la jornada també han intervingut José Luis Blasco Díaz, catedràtic de Dret Administratiu de l’UJI; José Antonio Moreno Molina, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Castella-la Manxa, i M. Pilar Batet Jiménez, cap del Servei de Contractació i Central de Compres de la Diputació de Castelló.

Fotografies