Control del mosquit tigre

25/05/2016 | SCP

«El mosquit tigre no és un mosquit problemàtic en l’àmbit natural, sinó en el domèstic», ha assegurat l’expert en control de plagues i responsable del Departament d'R+D dels Laboratoris Lokimika, Rubén Bueno, «per això és fonamental el control privat de l’aigua estancada, on es produeix entre el 60% i el 80% de la proliferació de larves».

El biòleg ha explicat que aquest mosquit, d’una mida més menuda que el comú, té dificultats per a volar, pica de dia i el seu espai d’influència se situa entre 150 i 200 metres des d’on ha criat, i per això ha insistit molt durant la seua intervenció en la necessitat de controlar l’àmbit domèstic, en concret, els llocs en què es pot estancar l’aigua durant més de tres o quatre dies.

Les mesures de control abastarien dues vies: d'una banda, l’autoprotecció mitjançant l’ús de repel·lents, insecticides o mosquiteres, i d'altra banda, les actuacions institucionals (concretament municipals) basades en la vigilància i el control dels possibles focus. Més concretament, en l’àmbit domèstic la ciutadania hauríem de controlar, a més de l’aigua estancada, els arbres que poden acumular aigua, com ara plataners, oliveres o ficus; el taponament de les canalitzacions amb fulles o els envelats que tapen les piscines o estanys.

En l’àmbit institucional, les mesures haurien d’abastar el cicle integral de l’aigua, sobretot els embornals, els parcs i jardins i els menjadors de gats, entre altres, i controlar les larves per a evitar que passen a una fase adulta «perquè els productes són més eficaços i menys nocius per al medi ambient». A més, ha recomanat la realització de tallers educatius en els centres educatius, a escolars entre 9 i 11 anys, perquè es converteixen en grans cuidadors i cuidadores del medi ambient i són disciplinats a l’hora d’aplicar les mesures preventives.

Pel que fa a les mesures que cal prendre una vegada que ja ha picat el mosquit, el biòleg ha recomanat rentar amb aigua i sabó, aplicar gel i consultar amb un professional si s’observa alguna possible infecció. Com a mesura preventiva, ha indicat que es poden usar els repel·lents (a la pàgina de l’Agència Nacional del Medicament n'hi ha una llista) i llegir-ne bé les instruccions d’ús perquè siguen efectius.

Quant a l’ús de plantes com la citronel·la o la lavanda, Rubén Bueno ha indicat que no són efectives per elles mateixes, però que poden servir per a donar suport a altres mesures. Per últim, en referència als altres productes que hi ha al mercat, com ara les polseres o els ultrasons, només ha indicat que no hi ha evidència científica que recolze la seua efectivitat.

Rubén Bueno ha impartit dimarts 17 de maig de 2016 una xarrada-col·loqui a la Universitat Jaume I de Castelló organitzada pel Vicerectorat de Campus, Infraestructures i Noves Tecnologies, mitjançant el Servei de Prevenció, amb l’objectiu d’informar la ciutadania sobre els diferents aspectes rellevants d’aquest problema de manera que es puguen minimitzar els seus efectes.

Imatges de l’acte