Fulvia Signani: «Cal fer el pas cap a normes nacionals i vinculants per a aconseguir una atenció concreta de gènere en l'àmbit de la salut»

25/05/2016 | SCP

•  congres-iuefg Salud_Genero_16DLL14_in

Inauguració del congrés. | FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha celebrat el XX Congrés Internacional de l’Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere «Purificación Escribano» que en aquesta edició ha abordat la salut i l'estudi de les emocions amb una perspectiva de gènere. L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència de la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, M. José Oltra; la consellera de Sanidad Universal i Salut Pública, Carmen Montón; la directora de la Unitat d’Igualtat, Mercedes Alcañiz; la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost; el degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Rafael Ballester, i les presidentes del comitè organitzador del congrés, Mamen Pastor i Eva Cifre.

La vicerectora ha destacat la igualtat com un dels principis de la filosofia institucional de l’UJI i un dels valors que més han contribuït a transformar la societat de l’entorn. «Durant els 25 anys de la Universitat hem inclòs la perspectiva de gènere en el camp de la investigació, la docència, la dinamització cultural o la transmissió de coneixement, uns valors específics i diferencials que han suposat una contribució serena i pacient però efectiva en la transformació de la societat».

Per la seua part, la consellera ha assenyalat que és imprescindible transformar el model sanitari perquè «parlar d’igualtat és parlar de ciutadania, i per això tenim l’obligació de denunciar, abordar i corregir tots els dèficits democràtics que sofrim les dones». Així, ha explicat que les línies estratègiques que s’estan realitzant des de la Conselleria són la recuperació de drets, l’enfortiment de la sanitat pública valenciana i la democratització del sistema sanitari. «Estem duent a terme la defensa de la sanitat pública universal de qualitat amb els paràmetres de l’equitat i amb el valor afegit de la igualtat de gènere», ha afirmat. En aquest sentit, ha citat algunes de les accions que han realitzat, com ara la creació de la primera Unitat d’Igualtat de la Conselleria amb el seu primer Pla d’Igualtat; l’eliminació del veto per a l’accés a les tècniques de reproducció assistida per a les dones soles i lesbianes o la dispensació de la píndola postcoital de forma gratuïta, entre altres.

A continuació, Fulvia Signani, professora experta en salut i medicina de gènere de la Universitat de Ferrara (Itàlia), ha oferit la conferència inaugural del congrés, en la qual ha explicat que els organismes cada vegada estan incloent més la perspectiva de gènere en les seues pràctiques i que també s'han produït notables canvis en el camp de la investigació sobre gènere i salut. No obstant això, ha afirmat que «per a una atenció concreta de gènere en l’àmbit de la salut és necessari promoure el pas des d’una defensa de la perspectiva de gènere cap a normes nacionals i vinculants». Així mateix, ha afegit que cal que totes les disciplines tinguen en compte tota la varietat biopsicosocial de l'orientació, la identitat i la preferència sexual.

En aquesta línia, Signani ha presentat alguns exemples de les diferències que es presenten entre homes i dones a l’hora de descriure els estats d’ànim davant d'una malaltia, una qüestió que dificulta el diagnòstic perquè els mètodes de detecció no solen contemplar aquestes diferències.