Marc Boada: «El professor que vol introduir les competències transversals a classe s’ha de convertir en un mestre i un entrenador»

15/04/2016 | SCP

•  marc-boada Marc_Boada_16DLL24_in

El divulgador científic Marc Boada durant la seua conferència. | FOTO: Damián Llorens

El divulgador científic Marc Boada ha reflexionat a la Universitat Jaume I sobre algunes de les estratègies que es poden utilitzar per a introduir les competències transversals a les aules. En la conferència, organitzada per l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Boada ha destacat que és fonamental que el professorat canvie la manera de donar classe i la forma d’avaluar. En aquest sentit, ha afirmat que «el professor que vol introduir les competències transversals a classe s’ha de convertir en un mestre i un coach», és a dir, ha de ser proper, allunyat de la lliçó magistral i molt implicat amb l’alumne. No obstant això, també ha recalcat que no sols és necessari un canvi per part del professorat, sinó també per part de l’estudiantat.

D’una banda, ha assenyalat que la provocació és una possibilitat per a captar l’atenció de l’estudiantat, per exemple, obrint la classe amb un diàleg que els faça estar receptius. Aquesta estratègia també requereix que hi haja un feedback i més participació dels alumnes, els quals hi han d’aportar opinions i pensaments.

Així mateix, ha posat èmfasi en la utilitat d’oferir als alumnes diagrames amb l’organització de l’assignatura i realitzar mapes d’idees a classe per a planificar estratègies de treball. «Els alumnes han de reflexionar i decidir quines són les millors estratègies per a superar el curs, han de prendre decisions», ha apuntat.

D’altra banda, Boada ha assenyalat que el professor ha d’anar més enllà dels coneixements que s’han d’abordar a classe i aportar sempre un context, deixant sempre clar l’objectiu de la sessió i proporcionant paraules clau perquè l’estudiantat puga buscar informació pel seu compte i reflexionar sobre el tema. En aquesta línia, ha destacat la importància de realitzar treballs que estiguen lligats amb la realitat perquè «només assoliran i integraran les competències concretes si ho fan de forma pràctica. Han de tocar i materialitzar les idees, o no hi haurà formació integral».

Pel que fa a l'avaluació, ha afirmat que «si es vol fer avaluació continuada, s’ha d’avaluar cada sessió». Així, ha explicat que en les seues classes anotava cada dia en la fitxa individual de l’alumne observacions; realitzava controls i exàmens freqüents però per sorpresa, perquè «qui segueix les classes i dedica unes hores de treball a casa, pot superar-los sense problemes», i demanava projectes o treballs que es pogueren «veure i tocar». En aquest sentit, ha afegit que «per als alumnes cada sessió ha de ser un repte, i si no és així, és que no estan seguint el camí cap a la professionalitat. No poden seure i esperar que el professor ho done tot, sinó que han d’esprémer-lo».

Fotografies