Estrela es mostra optimista quant al compliment dels objectius del Pla Hidrològic de la Conca del Xúquer i espera centrar-se en aspectes mediambientals en les pròximes revisions

18/04/2016 | SCP

El cap de l’Oficina de Planificació Hidrològica del Xúquer, Teodoro Estrela, s’ha mostrat optimista respecte al compliment dels objectius del pla d’aquesta conca per al període 2015-2021 i espera que les pròximes revisions se centren en el compliment dels objectius mediambientals. Estrela ha impartit la conferència «La planificación hidrológica en la demarcación hidrográfica del Júcar: la provincia de Castellón» dins de la Jornada Tècnica sobre Gestió de Recursos Hídrics: Aigües Subterrànies organitzada per la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I.

Estrela ha comentat durant la seua intervenció els principals aspectes del pla hidrològic de la conca que abasta principalment les tres províncies de la Comunitat Valenciana, part d’Aragó, Castella-La Manxa, Múrcia i Catalunya, i en què la província de Castelló representa un 14% del total. Els principals objectius, ha dit, «han sigut la satisfacció de les demandes d’aigua i al mateix temps la protecció de l’estat de les masses d’aigua per ta d'harmonitzar el desenvolupament regional i sectorial».

El representant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer ha indicat que és «una demarcació complicada» perquè cal buscar l’equilibri entre l’oferta i la demanda i també una òptima utilització de les aigües superficials i subterrànies. Encara que ha reconegut que les assignacions i reserves són sempre el principal element de conflicte en el debat de qualsevol pla, ha assegurat que «el pla mostra que és possible compatibilitzar l’atenció de les demandes i la protecció de les aigües, i l’equilibri entre els territoris usuaris».

Pel que fa als objectius mediambientals, Estrela ha assenyalat que es concentren en la recuperació de les aigües subterrànies i en la millora de l’estat químic de l’aigua, principalment en la concentració de nitrats i pesticides, amb projectes d’investigació en marxa que cerquen l’origen d’aquestes concentracions per a poder evitar-les i es mostra esperançat quant al compliment dels objectius mediambientals per a finals de la dècada dels anys 30.

La Jornada Tècnica sobre Gestió de Recursos Hídrics: Aigües Subterrànies organitzada per la Càtedra FACSA d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua de l’UJI ha servit per a introduir conceptes bàsics per a comprendre el funcionament de les aigües subterrànies, planificar-ne l'explotació, realitzar la seua captació i mostrar experiències en la gestió. També s’ha ressaltat la importància que tenen aquestes aigües en els processos de planificació hidrològica i la necessitat de fer-ne un ús eficient. Ha destacat l’experiència i especialització dels ponents, procedents de l’àmbit universitari (UJI, Universitat Politècnica de València, Universitat d'Almeria i Fundación CTM Centro Tecnológico), de l’administració pública (ABAQUA, Confederació Hidrogràfica del Xúquer, Diputació de Castelló, Institut Geològic i Miner d’Espanya) i de FACSA.

La Càtedra FACSA d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua de l’UJI es va crear el 2015 amb el propòsit de promoure activitats d’investigació, innovació, transferència de coneixement, docència i cultura associades al cicle integral de l’aigua i afavorir la col·laboració entre l’àmbit professional i el docent. Està dirigida pel professor Sergio Chiva del Departament d’Enginyeria Mecànica i de la Construcció de l’UJI.