Els investigadors de l’INAM apropen el coneixement científic a les escoles de Castelló

01/02/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  •  INAM-escoles iniciativa-energia-escoles

    La iniciativa s'ha dut a terme al CEIP Bernat Artola. | FOTO: Vox UJI

Els investigadors de l’Institut de Materials Avançats (INAM) de la Universitat Jaume I, Juan Bisquert (director) i Francisco Fabregat (investigador principal), ajudats per tècnics del Departament de Física, Noemí Sanchis i Pablo Domínguez, han posat en marxa una iniciativa dirigida a les escoles de Castelló per tal de promoure l’ensenyament científic des d’edats primerenques, en aquest cas sobre qüestions energètiques. Concretament, els investigadors han dissenyat un sistema per a explicar l’energia solar fotovoltaica a xiquets de sisè d’ESO (11-12 anys) o majors amb instruments de mesura que han estat finançats pel projecte Destiny, una acció tipus Marie Curie de la Unió Europea.

La iniciativa es va posar en pràctica per primera vegada aquest mes de gener en el CEIP Bernat Artola. En la primera part de l’activitat, es va realitzar una explicació del problema dels combustibles fòssils i el seu impacte sobre el canvi climàtic, que motiva la necessitat d’utilitzar sistemes de producció d’energia renovable. En la segona part, els xiquets van utilitzar un sistema de mesura especialment dissenyat per a aquest fi. L’equipament els va permetre manipular i determinar la producció elèctrica d’energia, primer amb bateries, i desprès amb cèl·lules solars fotovoltaiques, la qual cosa els va fer comprendre la conversió de llum en electricitat, de forma quantitativa.

Segons apunten els investigadors de l’INAM, aquesta experiència ha donat uns resultats excel·lents. S’ha observat que posar en contacte els xiquets amb investigadors professionals genera un gran interès en l’aula. Així, els xiquets ja tenen una familiaritat prèvia amb aquestes qüestions energètiques, científiques i de gran impacte social i ràpidament s’involucren quan veuen la possibilitat d’aprofundir en aquests temes fascinants, generen preguntes i treballen en equip per a trobar solucions consensuades. Pel que fa a la part aplicada, aquests xiquets han sigut capaços de dominar ràpidament les magnituds físiques de corrent elèctric, tensió, potència i energia. També han realitzat les connexions elèctriques sense dificultat, han investigat variacions i han trobat regularitats i propietats. Per tant, en un temps relativament breu han comprés perfectament els aspectes principals de la conversió de llum solar en electricitat.

«En general, aquesta experiència demostra que els xiquets, adequadament preparats pels seus mestres i els investigadors científics, estableixen molt ràpidament una connexió, ja que comparteixen la candidesa que comporta un esperit de curiositat i aprenentatge, la capacitat de discussió i la voluntat de comunicació», apunten els membres de l’INAM. Així mateix, afegeixen que les discussions posteriors també han posat de manifest que els mestres d’escola tenen un gran interès en donar una formació científica de qualitat als seus estudiants, ja que millora la seua formació i al mateix temps pot ser un material de treball que engega una gran participació en les aules.

Des de l’INAM, hi ha un gran interès en desenvolupar futures accions que involucren l’experiència viva dels investigadors científics professionals i la capacitat comunicativa i formativa dels mestres, per a establir programes de gran impacte en la cultura científic-tècnica dels futurs ciutadans. Així, conviden els diferents sectors socials interessats, com ara els diferents especialistes formatius, responsables de gestió educativa, etc., i sobretot els mestres, a fer arribar les seues opinions al respecte per a establir un programa concret i efectiu que acoste els investigadors i la ciència a les escoles. Es poden fer arribar els comentaris pertinents a la direcció de l’INAM (inamadmin@uji.es).

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions