Demostren l'impacte de la Copa Amèrica sobre la comunicació de l'esport de la vela a la Comunitat Valenciana

30/03/2016 | SCP

Una tesi de la Universitat Jaume I ha analitzat per primera vegada l'impacte de la Copa Amèrica en l'esport de la vela a la Comunitat Valenciana. El treball, elaborat i defensat per la doctoranda Esperanza Molina, ha obtingut la qualificació d'excel·lent i analitza com influeix i s'utilitza un gran esdeveniment com base de la comunicació de la Federació de Vela de la Comunitat Valenciana (FVCV) per a transmetre els valors relacionats amb l'esport.

La nova doctora del Departament de Ciències de la Comunicació de la Universitat Jaume I ha obtingut la qualificació d'excel·lent en la defensa de la seua tesi doctoral, basada en la comunicació de l'esport de la vela a la Comunitat Valenciana, abans, durant i després de la Copa Amèrica de Vela, aplicat al període 2004-2014.

La tesi ha estat dirigida per la doctora Estela Bernad i han format part del tribunal Fernando Ramos, de la Universitat de Vigo; el doctor Benjamín Marín, de la Universitat de València, i la doctora Magdalena Mut de la Universitat Jaume I de Castelló.

L'objectiu de la tesi era demostrar l'articulació de la comunicació de l'esport de la vela, a través de la FVCV, per a transmetre els valors de la cultura nàutica a la Comunitat Valenciana; i suposa un precedent sobre conceptes relatius a l'esport i la comunicació federativa en relació amb l'esdeveniment de la Copa Amèrica.

L'estudi se centrava en tres períodes establerts entre 2004 i 2014 i va prendre com a base el mega esdeveniment de la Copa Amèrica de Vela. Les conclusions han reflectit que la comunicació de l'esport de la vela, a través de la FVCV, va ser essencial per a transmetre i apropar a la societat els valors de l'esport de la vela i la cultura nàutica a través de dues vies complementàries.

D'una banda, la difusió i comunicació de la FVCV va influir directament en l'impacte informatiu de la Comunitat Valenciana, però es va estendre també a altres comunitats i altres territoris nacionals, mitjans generalistes i mitjans especialitzats, amb la contribució positiva d'internet i de les xarxes socials i l'impacte mitjà anual del retorn informatiu es va xifrar entre 800.000 i dos milions d'euros.

D'altra banda, l'activitat esportiva, certificada a través de les memòries anuals del Consell Superior d'Esports, demostra que la Federació territorial de Vela va multiplicar la seua activitat en un 229% entre 2004 i 2014. En l'actualitat és l'esport nàutic amb una major activitat en al Comunitat Valenciana, i la federació territorial de vela amb més activitat al territori nacional en comparació amb altres federacions territorials de vela.

Les conclusions i els procediments són aplicables a l'estudi de la comunicació de les federacions esportives de qualsevol modalitat, però també, al fenomen dels grans esdeveniments com elements de projecció de la comunicació territorial i esportiva.