Una tesi de l’UJI destaca la utilitat de Twitter per a anticipar corrents d'opinió Segons l'estudi de López Meri, els periodistes utilitzen la xarxa per a difondre més que com a font d'informació

25/07/2015 | SCP

Amparo López Meri amb els membres del tribunal.

El seguiment de hashtags en Twitter ofereix als periodistes dades i perspectives interessants per a anticipar conflictes o tendències que traspassaran les fronteres virtuals, però resulta menys útil com a font informativa per a la cobertura de notícies. Aquesta és la conclusió de la tesi realitzada per la periodista i professora associada de la Universitat Jaume I, Amparo López Meri, que confirma a més l'interès dels periodistes per utilitzar aquesta xarxa social més per a crear-se una marca i amplificar la difusió dels seus continguts que per a cercar informació. El treball, dirigit pel vicedegà del Grau de Periodisme de l’UJI, Andreu Casero, es pregunta si els continguts que circulen en Twitter resulten útils per al periodista encarregat de cobrir un esdeveniment concret i posa el focus en els hashtag i en les aportacions dels potencials usuaris-font que debaten sobre l'actualitat, a diferència de la majoria de literatura científica que aborda aquesta matèria centrant-se en els continguts tuitejats pels periodistes.

Per a l'estudi, la professora de l’UJI va analitzar el contingut de 991 tuits associats a dos hashtags d'interès periodístic: #ArdeValencia, sobre els incendis forestals de juliol de 2012 en la província de València, i 25N, sobre les eleccions catalanes del 25 de novembre del mateix any. A més, es van realitzar quinze entrevistes en profunditat a periodistes i directors de mitjans com ara Ignacio Escolar, director d'eldiario.es, o Vicent Partal, director de Vilaweb, entre d'altres. De l'anàlisi dels tuits es desprèn «un predomini de les valoracions per sobre dels continguts merament informatius. Amb prou feines hi ha informació exclusiva i sol ser poc rellevant i, a més, abunda la reiteració de missatges, tant informatius com valoratius, la qual cosa resta diversitat però contribueix a la creació de corrents d'opinió», explica López Meri. Malgrat haver sigut demostrat el poder de la xarxa per a anticipar tendències, «només la meitat dels periodistes entrevistats dóna suport al paper de Twitter com a termòmetre de l'opinió pública», afegeix.

Amparo López va defensar el passat 25 de maig la tesi sota el títol «La gestió de continguts periodístics a partir del seguiment de hashtags en Twitter», amb una qualificació d'Excel·lent Cum Laude per part del tribunal, format pel catedràtic de la Universitat de Santiago de Compostel·la, Xosé López García; el professor de l’UJI, Hugo Doménech Fabregat; i el catedràtic de la Universitat Ramón Llull, Josep Lluís Micó Sanz. La ja doctora López Meri destaca de la seua experiència com a doctoranda que «resulta decisiu triar un tema innovador i comptar amb una bona direcció, però també saber bregar amb els obstacles, aprendre dels errors, gaudir dels encerts i confiar en un mateix».

Amparo López Meri és professora associada en l'àrea de Periodisme del Departament de Ciències de la Comunicació de l’UJI des de 2009. Imparteix docència en assignatures relacionades amb el periodisme audiovisual, després de 12 anys d'experiència laboral en mitjans com l'agència de notícies Europa Press Televisión i les televisions autonòmiques de les Illes Balears i la Comunitat Valenciana, on ha exercit funcions de redactora i editora d'informatius.