La setena reunió científica «El gust d’investigar» reuneix més d’un centenar de joves científics

19/06/2015 | SCP

El lliurament de premis i diplomes de la VII Reunió Científica «El gust d'investigar» ha posat el punt final a una jornada, i a un any de treball, que ha reunit el 16 de juny de 2015 més d’un centenar de persones, entre estudiantat i professorat, a l’Aula Magna de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) de l’UJI, on 20 equips dels 38 que han participat en el concurs han exposat els treballs d’investigació realitzats durant aquest curs acadèmic. Paral·lelament a les presentacions, tots els equips participants han preparat un pòster sobre la investigació que s’ha exposat durant el dia a l’Escola.

Aquesta edició, organitzada per l’ESTCE i el CEFIRE, amb la col·laboració de l’empresa UBE, l’Ajuntament d’Onda i els vicerectorats d’Estudiants i Investigació de l’UJI, ha comptat amb 101 alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat, tutoritzats per 19 membres del professorat dels instituts d’educació secundària de l’Alcora, Almassora, Benicarló, Benicàssim, Borriana, Castelló de la Plana, Nules, Onda, Torreblanca, València, la Vall d’Uixó i Vila-real. Enguany, a més a més, s’han sumat a la convocatòria 14 membres del professorat de secundària en una acció formativa del CEFIRE per a donar a conèixer el funcionament del concurs.

La jornada va finalitzar amb una conferència sobre la fotònica, en commemoració de l’Any Internacional de la Llum que es celebra durant 2015, impartida per membres del GOC, un grup d’estudiantat de Doctorat de l’UJI vinculat a l’òptica que realitza tasques de divulgació de la ciència i en particular de la seua especialitat científica; i amb el lliurament dels guardons als premiats.

Els equips guanyadors d’aquesta convocatòria han sigut els següents:

El premi especial de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals al millor treball ha sigut per la investigació titulada «Mesurant amb la llum» presentada per Joan Capilla, Marcos Iturralde i Yoel Molul, tutoritzats per la professora Desideria Amela, de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana.

L’equip guanyador en l’àrea de Matemàtiques, Física i Química ha sigut el format per Andrea Gallén, Ignacio García i Rebeca Herbella, de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana amb el treball «Lents d’aigua», tutoritzat per la professora Desideria Amela.

El guardó en l’àrea de Ciències de la Vida, la Salut, la Terra i el Medi Ambient ha sigut per a l’equip format per Aida Cuesta, Àngel Moreno i Lucía Mallén de l’IES Honori García de la Vall d’Uixò amb el treball «La doble O: osmosi en l’ou» tutoritzat per la professora Mª Isabel Rubio.

En l’àrea de Tecnologia el guardó ha sigut per a Iván Chinarro, Daniel Sales i Alejandro Zarut, de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana amb el treball «Estació meteorològica en l'IES» tutoritzat pel professor Joaquín López.

El guardó a la millor presentació oral ha recaigut en Pia Gallego, Neus Andreu i Jordi Monfort de l'IES Ximèn d’Urrea de l’Alcora, tutoritzats per la professora Mª Consuelo García amb el treball  "En busca de puntes".

Per últim, amb motiu de l’Any Internacional de la Llum, es va lliurar un premi al millor treball d’aquesta temàtica que va recaure en Beatriz Navarro i Mª Cristina Popescu de l’IES Llombai de Borriana amb la investigació titulada «La luz polarizada como instrumento de medida» tutoritzat pel professor Manuel Roca.

El comité científic d’aquesta edició ha estat format per Manel Canseco i Sergio Mestre del CEFIRE, i Antonio Gallardo, Leonor Lapeña, Jesús Lancis i Ignacio Morell de l’UJI. L'objectiu del concurs és que els joves, en equips de dos, tres o quatre i tutoritzats per un membre de seu professorat, desenvolupen un treball d'investigació en diverses àrees de coneixement com ara les matemàtiques, les ciències de la vida, la salut, el medi ambient o la tecnologia.

La disminució del nombre de joves que opta per estudis cientificotècnics és un fet i amb aquesta iniciativa es pretén despertar el major nombre possible de vocacions en aquest camp. D'altra banda, des del punt de vista de la formació de l'alumnat, els treballs d'investigació els ajuden a estructurar el pensament i a potenciar una sèrie de capacitats com són la creativitat o el treball en equip, i habilitats com ara redactar informes i defensar-los oralment.

Imatges de l’acte: http://ujiapps.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2015/06/16/el-gust-investigar/

Més informació: https://sites.google.com/site/elgustodeinvestigar/curso-2014-2015