04/05/2015 | SCP

La Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Jaume I va organitzari les I Jornades d’Investigació per als Estudiants de Ciències de la Salut que tenen com a objectiu que l’estudiantat dels àmbits de la Medicina, Psicologia i Infermeria puga comunicar i compartir els seus treballs científics.

L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del vicerector d’Investigació i Postgrau, Antonio Barba; el degà de la FCS, Rafael Ballester i la directora de les jornades Laura Mezquita. Barba ha fet una critica a les retallades continuades del govern espanyol a les subvencions econòmiques per a investigació. No obstant, ha posat de relleu el suport ferm de l’UJI a la investigació amb el seu pla propi de finançament.

Per la seua part, Ballester ha recalcat la importància d’aquestes jornades per unir, per primera vegada, les tres disciplines de la Facultat i per estar centrades en la investigació, una qüestió «clau per al futur de qualsevol disciplina i un imperatiu moral pel bé dels nostres pacients». Finalment, Mezquita ha destacat la qualitat i quantitat de treballs presentats per l’estudiantat amb un total de 30 comunicacions i 23 pòsters de 130 autors.

A continuació, la doctora Pilar Barreto, catedràtica de Psicologia Clínica de la Universitat de València, ha oferit la conferència inaugural sota el títol «Investigació en cures pal·liatives: Promovent la dignitat de les persones». La catedràtica ha iniciat la seua intervenció afirmant que «la investigació científica és una necessitat imperativa perquè s’ha de provar l’eficàcia dels tractaments» i ha subratllat la importància d’investigar amb una visió integradora i multidisciplinar.

Barreto ha abordat diferents aspectes que els professionals de la salut han de tindre en compte a l’hora de tractar amb pacients que es troben al final de la vida. Així, ha assenyalat que «per a promoure la dignitat del pacient no sols és imprescindible atendre les necessitats que li generen sofriment sinó també promoure els recursos personals que té la persona per a potenciar el seu benestar i per a saber manejar el tràngol que suposa el final de la vida».

D’altra banda, ha explicat que els professionals de les cures pal·liatives han d’enfrontar-se a una situació de manifestació implícita o explícita de la mort i un cúmul de necessitats físiques, emocionals, espirituals i socials. En aquest sentit, ha destacat la importància de que el professional analitze com es sent davant la situació per a saber afrontar-la i poder connectar millor amb el pacient perquè «la por impedeix actuar amb eficiència».

Així mateix, la catedràtica ha destacat la necessitat d’escoltar les preocupacions del pacient i detectar situacions adverses, necessitats emocionals i espirituals per ajudar-lo a resoldre-les o transcendir-les. Pel que fa a les necessitats espirituals, és a dir, aquelles qüestions relacionades amb el propòsit de la vida, trobar significat, perdó, reconciliació o afirmació de valors, la catedràtica ha afirmat que,  segons els estudis, «les persones amb una espiritualitat rica i ben coberta tenen un sofriment molt menor» i, per això, ha instat als professionals de la salut a treballar la seua pròpia espiritualitat per tal de poder estar en «sintonia» amb el pacient i ser capaços d’ajudar-lo.

El primer dia de jornades s’ha completat amb la presentació de treballs de l’estudiantat i la xarrada d’Ismael Rodrigo, director de l’Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament de l’UJI (OCIT) qui ha parlat sobre la carrera investigadora

Les jornades continuaran demà amb la presentació de la Revista Àgora de Salut, la resta de presentacions dels treballs l’estudiantat, una ponència d’experts sobre l’abordatge interdisciplinar de les cures pal·liatives, un taller d’ecografia bàsica i un cinefòrum.

Vídeo en diferents formats