Climent deixa la presidència de la CRUPV i destaca la importància de la unió institucionalitzada de les universitats

03/02/2015 | SCP

•  presidencia-crupv IMG_8547in

Rectors de les cinc univesitats públiques valencianes. | FOTO: UMH

El rector de la Universitat Jaume I de Castelló, Vicent Climent, ha cedit la presidència de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes (CRUPV) al rector de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx, Jesús Pastor, després de finalitzar el seu any de mandat en aquest càrrec rotatiu. A la reunió han assistit la resta de rectors de les universitats públiques valencianes.

En el seu acomiadament com a president de la  CRUPV, Vicent Climent ha destacat que «deixem enrere un any convuls en els àmbits polític i econòmic i tal vegada acabem de començar un nou any que no serà menys complicat. En aquest context, la unitat i coordinació de les universitats públiques valencianes no només és un missatge contundent als governs, també ho és per a la societat valenciana, que veu en el seu sistema universitari públic una institució creïble, sòlida i de futur en uns moments en els que necessita d’institucions socials en les quals poder dipositar confiança i esperança de progrés col·lectiu». En aquest sentit, Climent ha destacat la importància de la unió institucionalitzada de les universitats en la Conferència per a fer front a les dificultats i que els poders polítics reconeguen l’autoritat científica de les universitats. «Aquesta unió ha de servir per a mantenir les nostres reivindicacions davant d’un govern autonòmic que no resol definitivament i amb garanties suficients el finançament de les universitats públiques valencianes i que no planifica de manera estratègica, sostenible i democràtica un mapa del sistema universitari valencià» ha manifestat el rector de l’UJI.

Per últim Climent ha assenyalat que les universitats han de mantenir els nivells d’excel·lència acadèmica i científica assolits amb l’esforç de molts anys  i projectar al món l’espai d’oportunitats que realment esdevé el sistema universitari valencià. «Hem de saber estendre encara més i amb major incidència una consciència col·lectiva d’allò que les universitats públiques retornen a la societat i que fan de cada euro destinat a l’educació superior una de les inversions  més rendible que una societat pot fer a dia d’avui pel seu futur i el seu benestar» ha afegit Climent.

Per la seua part, el rector de la UMH ha destacat a Elx, durant la seua primera intervenció com a president de la CRUPV, un llistat amb les 10 accions més rellevants que els rectors valencians hauran d'escometre durant 2015.

1. Obrir negociacions sobre el deute a curt termini de la Generalitat i recuperar els nivells, en subvenció ordinària, de 2010 (820 milions en subvenció ordinària).

2. Ficar en funcionament la nova Comissió de Finançament (per a l'actualització i revisió del Pla Plurianual de Finançament).

3. Crear la Comissió de Seguiment del Deute Històric, a partir dels documents signats a 30 de desembre de 2014.

4. Impulsar el Campus d'Excel·lència de les 5 universitats públiques, Habitat 5U: aquest any s'ha renovat el segell per part del Ministeri. S'ha signat un conveni d'ús conjunt de les biblioteques, s'ha instal·lat una antena a la Universitat Politècnica de València del Centre Internacional Santander Emprendimiento (CISE), s'ha dissenyat el Campus Sostenible i Saludable i s'ha creat la xarxa “espai social i benestar”. Així mateix, els rectors consideren que RUVID s'integrarà previsiblement en Habitat5U.

5. La comissió interuniversitària per a una Radio Televisió Pública Valenciana (CIRTPV) seguirà aquest any la seua marxa.

6. Creació del nou portal de les Universitats Públiques Valencianes, elaborat per l'Institut Valencià de Recerques Econòmiques (IVIE). La ficada en funcionament d'aquest portal, basat en indicadors universitaris, està prevista per a abril de 2015.

7. Constitució de la taula negociadora, a nivell autonòmic, per tal d'elaborar el conveni col·lectiu per al professorat laboral universitari.

8. Futura implantació de la carrera professional del PAS, que, en el cas de la UMH, com ja va ocórrer amb la Conselleria de Sanitat, es concreta en una reactivació.

9. Col·laboració i suport de les Universitats Públiques a l'Institut Superior d'Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana.

10. En l’àmbit nacional. Els rectors plantegen negociar globalment, a través de la CRUE, amb CEDRE els drets de propietat intel·lectual. A partir de la publicació del Nou Decret 3+2, relatiu a l'estructura de graus i màsters, CRUPV, al costat de les universitats privades, consensuarà la seua futura implantació.

Finalment, els rectors han ressenyat, a títol informatiu, el reconeixement, en la nova llei de Sanitat de la Generalitat Valenciana (publicada el 29 de desembre 2014), de l'atenció docent prioritària als estudiants de la universitat pública als hospitals públics.