L’UJI assessora UBE Europa en el disseny del nou codi ètic

25/09/2014 | SCP

• Visita a UBE Europa ube visita_ube

D'esquerra a dreta: Domingo García Marzá, Masahiko Nojima i Vicent Climent. | FOTO: A. PRADAS

El grup de recerca GERSE (Gestió de l'Ètica i la Responsabilitat Social de l'Empresa) de la Universitat Jaume I, dirigit pel catedràtic d'Ètica Domingo García Marzá, ha col·laborat amb la multinacional UBE a Castelló en el disseny del seu nou Sistema d'Ètica i Compliment, que situa l'empresa castellonenca entre les companyies més avançades en relació amb la seua gestió ètica i amb l'engegada dels mecanismes i estructures necessaris per a garantir el seu compliment. La presentació del treball desenvolupat per l’UJI va tenir lloc a les instal·lacions de la firma al polígon industrial del Serrallo en un acte que va comptar amb la presència del rector, Vicent Climent, i del conseller delegat de la companyia, Masahiko Nojima.

El nou Sistema Ètic i de Compliment permetrà a UBE a Europa i Llatinoamèrica actualitzar el seu codi ètic i enfortir el sistema de compliment i transparència vigent, de conformitat amb els estàndards internacionals més reconeguts i les normes internes de la matriu del mateix grup UBE, dins de la filosofia de responsabilitat social de l'empresa. El treball lliurat a l'empresa, i que porta per títol Institutional Design for the Ethics and Compliance System of UBE. («Disseny institucional del sistema d'ètica i compliment d'UBE») inclou la reelaboración i actualització del codi ètic i de conducta de la companyia, la constitució del Comitè d'Ètica i el desenvolupament d'un protocol d'actuació davant qualsevol violació o incompliment del codi de conducta. El treball desenvolupat pels investigadors del grup GERSE s'ha completat amb un sistema de comunicació i participació que permeta integrar de forma eficaç tots els elements relacionats amb l'ètica.

El nou Codi d'Ètica i de Conducta d'UBE Europa té com a objectiu establir uns valors comuns d’acord amb el comportament ètic amb el qual sempre ha estat compromesa l'organització. Els valors d'UBE recollits en el codi i agrupats sota l'acrònim RISE (per les seues sigles en anglès) són els següents: responsabilitat, integritat, sostenibilitat i igualtat. A través del Codi Ètic i de Conducta, UBE Europa assumeix el compromís de desenvolupar la seua labor respectant aquests valors amb el màxim nivell d'honestedat, per al que defineix una sèrie de línies de conducta relacionades amb el respecte a la dignitat de les persones; el compliment de les lleis, normes i reglaments; la gestió de la comunicació corporativa i la informació; la resolució de conflictes d'interès; la protecció i l'ús adequat dels béns de l'empresa; la promoció d'una competència justa i oberta; la cura de les persones i el medi ambient, i el desenvolupament d'una ciutadania corporativa.

El Sistema d'Ètica i Compliment desenvolupat per a UBE a Europa i Llatinoamèrica es completa amb la denominada «Línia ètica de comunicació de possibles incompliments», i la constitució d'un Comitè d'Ètica i Responsabilitat Corporativa l'actuació del qual es basarà en els principis d'independència, transparència i consens. Entre les funcions d'aquest Comitè es troben assessorar l'empresa en relació amb el sistema d'ètica i compliment, resoldre les notificacions de la Línia Ètica i promoure la informació i la formació en l'ètica i la responsabilitat social corporativa a l'empresa.

Després de l'acte de lliurament del treball final per part de l’UJI, el rector, acompanyat pel vicerector d'Investigació i Doctorat, Antonio Barba, va recórrer les instal·lacions de l'empresa en una visita en què van participar per part de l'empresa, a més del seu conseller delegat, el sotsdirector general tècnic i de negoci, Jerónimo Porras Torres; el director de responsabilitat social corporativa, Javier Miguel; el director de recursos humans, José Luis Fulleda, i el responsable de relacions institucionals, Pablo Cruz.