La casa sostenible de l'équipe VIA UJI incorpora elements innovadors en matèria energètica i arquitectònica La vicerectora d'Estudiants, Pilar García Agustín, es reuneix amb els membres de l'equip

17/12/2013 | SCP

• Reunión equipo Solar Decathlon con Pilar García Agustín solar-decathlon reunio-vicerrectora

Dalt el prototip d'habitatge de l'equip VIA-UJI. Baix els membres de l'equip amb la vicerectora Pilar García Agustín. | FOTO: VOX UJI

• Prototip ebrickhouse solar-decathlon prototipoebrickhouseweb

L'équipe VIA UJI, format per la Universitat Jaume I i la University Collage de Horsens (Dinamarca), ha presentat les últimes novetats del projecte éBRICKhouse dins de la tercera fase de la competició internacional Solar Decathlon Europe. Aprofitant aquesta nova fase de la competició, la vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, ha mantingut una reunió amb els membres de l'equip de l’UJI per a conèixer de primera mà els detalls d'aquest projecte i els elements que ho diferencien de la resta de competidors.

Entre els elements més innovadors que s'han incorporat al disseny d'aquesta casa sostenible destaca la iniciativa del grup d'enginyeria d'utilitzar plaques fotovoltaiques mòbils per a un millor aprofitament dels rajos solars, sense oblidar l'estètica i la seua integració com un element arquitectònic més. Per la seua banda, el grup d'arquitectura ha dissenyat unes proteccions solars (a manera de gelosies) que afavoreixen la ventilació, il·luminació i protecció, realitzades amb materials tan innovadors com el Krion. Aquesta solució necessita  mecanismes que faciliten el desplaçament de manera automatitzada per a assegurar l'aprofitament del poder calorífic del sol durant el període hivernal.

Per la seua banda, el grup de construcció està investigant solucions d'ancoratges entre sistemes constructius diferents que asseguren la perfecta unió entre elements prefabricats per a assegurar el perfecte segellat i evitar els ponts tèrmics. Aquestes millores en el procés de col·locació es podrien resoldre amb la col·laboració del grup de recerca de robòtica de l’UJI.

El projecte  es complementa a més amb un estudi de l'anàlisi del cicle de vida de l'edifici, considerant fins i tot la fase de recuperació d'aquest, ja que un objectiu principal de l'equip és que tots els elements de la casa es puguen desmuntar per a ser reutilitzats o reciclats.

La visita de la vicerectora Pilar García Agustín suposa una nova mostra de suport de l’UJI a aquest equip perquè puga iniciar la fase més complicada: la construcció de la casa. En aquesta fase es necessitaran infraestructures que afavorisquen el muntatge dels diferents components i la seguretat d'aquests, per la qual cosa ja s'ha començat a pensar en possibles ubicacions. L'équipe VIA UJI ha agraït el suport que està tenint per part de tota la universitat i ha destacat que amb l'ajuda d'empreses i institucions podran dur a terme la materialització del seu prototip.