Ignacio Morgado: «La clau del benestar és ser capaç de controlar les emocions i equilibrar-les amb la raó»

12/12/2013 | SCP

• Ignacio Morgado jornades-psicologia foto_09_Investigacio_Psicologia_DLL036-350

Ignacio Morgado és catedràtic de Psicobiologia de l’Institut de Neurociència de la Universitat Autònoma de Barcelona. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Ignacio Morgado, catedràtic de Psicobiologia de l’Institut de Neurociència de la Universitat Autònoma de Barcelona, va obrir les II Jornades d’Investigació per als Estudiants de Psicologia amb la ponència titulada «Emoció i raó». En la seua intervenció, Morgado va afirmar que la clau del benestar és ser capaç de controlar les emocions i equilibrar-les amb la raó.

El catedràtic va definir les emocions com una revolució somàtica en el cos que serveix de preparació per a abordar una situació. «El cervell capta una situació i dispara la resposta emocional, però l’emoció no sols són canvis fisiològics que ocorren en el cos, sinó també els que ocorren en la ment», va assenyalar. En aquest sentit, Morgado va explicar que no és necessari un estímul real per a emocionar-nos, és suficient imaginar-lo. Aquest mecanisme serveix per a la presa de decisions, ja que la raó permet analitzar les opcions i l’emoció intervé imaginant cadascuna d’aquestes opcions per a decidir.

En aquest sentit, Morgado va assenyalar que «moltes vegades prenem decisions d’acord amb les emocions i no ens agrada admetre-ho; per això, vestim la decisió amb argumentacions racionals a posteriori». En aquesta línia, va posar en relleu l’alt grau d’insatisfacció amb el resultat de les decisions, un efecte que, segons va explicar, es produeix per la complexitat de les opcions en el context actual, una complexitat per a la qual el desenvolupament evolutiu del cervell no està preparat. «És important saber que no prendrem decisions que ens satisfacen profundament. No cal castigar-nos tant, hem de perdonar-nos la vida», va aconsellar.

Per a finalitzar, el catedràtic va destacar el desequilibri entre la raó i l’emoció, entre el que es vol i el que es pot, com una de les principals causes d’estrès. Així, Morgado va assenyalar que per tal d’aconseguir l’equilibri s’ha de tindre intel·ligència emocional, és a dir, desenvolupar la capacitat de gestionar les emocions utilitzant la raó. Així, va afirmar que les persones amb intel·ligència emocional aconsegueixen més els seus propòsits i tenen més èxit social. «Cal dominar el joc emoció-raó per a traure-li profit en la vida», va concloure.

Les II Jornades d’Investigació per als Estudiants de Psicologia tenien com a objectiu que l’estudiantat que realitza estudis de grau, màster i doctorat dins l'àmbit psicològic presentara a la comunitat universitària els seus treballs de recerca a través de comunicacions orals i pòsters.

Altres notícies de la FCS:

L'estudi PREDIMED revela que la dieta mediterrània redueix un 30% el risc de patir malalties cardiovasculars