Esperanza Bosch: «Hem d’exigir als polítics que la protecció contra la violència de gènere estiga fora de les retallades»

13/12/2013 | SCP

• Entrega premi Isonomia seminari-isonomia foto_07_Isonomia_DLL031-350

Dalt: Espezanza Bosch durant la seua conferència. Baix: Aurelia Bengochea i Trinidad Yera en el lliurament del IX Premi Isonomia contra la Violència de Gènere. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

• Esperanza Bosch seminari-isonomia foto_11_Isonomia_DLL051-350

Amb motiu del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència cap a les Dones, la Fundació Isonomia va celebrar el 28 de novembre el IX Seminari Estatal Isonomia contra la Violència de Gènere amb el títol «Estratègies, instruments i recursos per a la prevenció i l’eliminació de les violències contra les dones en l’àmbit local».

La professora de Psicologia Bàsica de la Universitat de les Illes Balears, Esperanza Bosch, va obrir el Seminari amb la ponència «Les violències contra les dones: formes de violència i la seua intervenció des de l’àmbit local». Bosch va incidir en la importància d’enregistrar dades sobre la violència de gènere per tal de fer visible el problema. «Cal arribar a l’acord d’uns indicadors comuns per a tenir dades fiables en tota la Unió Europea», va assenyalar.

Pel que fa a Espanya, va aportar dades d’un estudi del Centre d’Investigacions Sociològiques que revela que al voltant de 600.000 dones estan en situació de maltractament, i d’aquestes més del 70% no denuncia. En aquest sentit, va explicar que amb l’avantprojecte de llei per a la racionalització i sostenibilitat de l’administració local es pretén eliminar les competències en matèria d’igualtat als ajuntaments, la qual cosa crearà una situació de desemparament de les dones i portarà a una baixada de les denúncies per la impossibilitat d’oferir una ajuda propera i efectiva. «S’ha produït un retrocés en base a la crisi. Hem d’exigir als polítics que el tema de la violència de gènere estiga fora de les retallades perquè s’està jugant amb vides humanes. Els municipis no poden perdre les competències, sinó que han de guanyar-les perquè són la primera porta per a eixir de la violència de gènere», va afirmar.

D’altra banda, la professora va mostrar la seua preocupació per la incidència d’aquesta violència en joves a partir de 13 anys, especialment amb la introducció de les noves tecnologies com a instruments de pressió i control. «Les joves viuen aquest assetjament com una prova d’amor. Això és un fracàs col·lectiu», va apuntar. En aquesta línia, Bosch va abordar la diferència del concepte d’amor entre homes i dones, la qual cosa porta a conductes sexistes que es nodreixen dels mites romàntics. «És necessari dirigir estratègies de formació per a començar a fer veure què és el masclisme. Cal administrar models nous a les escoles, els mitjans de comunicació i les sèries juvenils, i hauria de ser l’eix de les campanyes de sensibilització», va assenyalar.

Durant la celebració del seminari, la vicerectora d’Estudis i Espai Europeu d’Educació Superior, Aurelia Bengochea, va fer entrega del IX Premi Isonomia contra la Violència de Gènere que enguany ha recaigut en la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i que va arreplegar Trinidad Yera, directora general de polítiques locals de la FEMP.

Altres notícies:

L’Associació de Dones Periodistes de Catalunya premia la Fundació Isonomia de l’UJI per la seua comunicació no sexista en la modalitat investigadora

L'Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano presenta el primer llibre traduït del malgaix a una llengua europea