Climent afirma que els rànquings són una oportunitat per a millorar Climent reivindica el model del PPF com a sistema d’indicadors per a les universitats valencianes

10/11/2013 | SCP

• RSEAPV rector-rseapv rector-rseapv

D'esquerra a dreta: Vicent Climent, Francisco Mora, Francisco Oltra, Esteban Morcillo, Manuel Palomar i Jesús Tadeo Pastor. | FOTO: VOX UJI

«El Pla plurianual de finançament de les universitats públiques valencianes signat amb la Generalitat Valenciana ja fixa un finançament del 30% lligat a objectius, que no és més que un altre rànquing», ha indicat el rector de la Universitat Jaume I de Castelló, Vicent Climent, qui ha afegit que el PPF és una eina que cal reivindicar i tornar a posar en valor, «ja que en si mateix inclou tots els avantatges associats amb els rànquings com a eina estratègica, de millora i de rendiment de comptes». Climent ha participat dilluns 4 de novembre de 2013 en la taula redona titulada «Universitats públiques valencianes: reptes de futur» organitzada per la Reial Societat Econòmica d'Amics del País Valencià.

Climent ha assegurat que «els rànquings no són només un sistema d’avaluació per part dels mitjans de comunicació, sinó de tota la societat, i fins i tot, del sistema públic que ens finança», per la qual cosa poden ser «un gran mecanisme de transparència i una oportunitat perquè les universitats puguem fer un exercici rigorós de rendiment públic de comptes». La màxima autoritat de la universitat pública de Castelló considera que les universitats han de fer un esforç a entendre que els rànquings poden ser una eina per a la millora, que permeten visualitzar les zones on es destaca i aquelles on hi ha deficiències que cal solucionar.

Per últim, el rector creu que els rànquings «hem de situar-los com un mecanisme que ens permeta conèixer com de prop o de lluny estem dels nostres objectius estratègics i que «cal fer un treball molt complet a l’hora d’establir clarament els indicadors que cal utilitzar i saber ben bé què volem mesurar i amb quins objectius». Climent opina que la visió d’un rànquing unívoc és equivocada i cal avançar amb sistemes que tinguen en compte tots els múltiples i variats enfocaments que pot tenir l’activitat universitària (docència, recerca, cultura, internacionalització, àmbits de coneixement, etc.).

En la taula han participat, a més de Vicent Climent, rector de l’UJI, Esteban Morcillo, rector de la Universitat de València-Estudi General; Francisco Mora, rector de la Universitat Politècnica de València; Manuel Palomar, rector de la Universitat d'Alacant, i Jesús Tadeo Pastor, rector de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, sota la moderació de Francisco Oltra, director de la Reial Societat Econòmica d'Amics del País Valencià.

El debat s’ha centrat en els reptes que ofereix el futur a les universitats públiques valencianes en un panorama marcat per la reforma que pretén efectuar el Ministeri d’Educació amb l'aprovació de la Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació (LOMCE). Així mateix, s’ha analitzat el context actual de disminució dels recursos en el sector públic que pot resultar en una limitació de l'accés dels ciutadans al món universitari, la qual cosa podria posar en perill la massa crítica i la mateixa existència de les universitats públiques com un dels conceptes fonamentals de l'estat del benestar.