08/11/2013 | SCP

• II Foro AVAP avap forum-avap

D'esquerra a dreta: Jacobo Navarro, director de l'AVAP; Vicent Climent, rector de l'UJI, i Miguel Ángel Moliner, vicerector de Planificació Estratègica, Qualitat i Comunicació. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El II Fòrum AVAP de Qualitat Universitària, celebrat el passat 30 d’octubre a la Universitat Jaume I, va servir d’espai de trobada entre les universitats valencianes per a debatre temes estratègics de qualitat en l’educació superior. En aquesta ocasió, el debat es va centrar en el procés de seguiment dels títols universitaris i de la posterior renovació de l’acreditació, uns procediments que duu a terme l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva (AVAP) a la Comunitat Valenciana.

Jacobo Navarro, director de l’AVAP, va assenyalar que «el procés de seguiment ha sigut rigorós i ha implicat un esforç important, però els resultats estan a la vista, ja que es disposa d’informació addicional que diferencia aquestes universitats de les de la resta de comunitats». D’altra banda, Navarro va aprofundir en la renovació de l’acreditació dels títols, que s’ha de realitzar en un període de sis anys a partir de la data de verificació del títol en el cas dels graus i en quatre anys en el cas dels màsters. Al respecte, Navarro va explicar que l’acreditació serveix per a comprovar que s’han assolit els objectius que es van marcar quan es van posar en marxa els títols i justificar aquells que no s’hagen aconseguit. «L’acreditació és rendir comptes d’allò que s’ha fet, demostrant que l’autonomia universitària té el seu reflex i efecte en l’aprenentatge dels alumnes. El nucli de l’acreditació són els resultats», va apuntar.

Atès que el procés d’acreditació encara no està definit completament, Navarro va proposar un programa basat en criteris de sostenibilitat i factibilitat per tal de simplificar-lo. En aquest sentit, algunes de les accions que va exposar van ser l’eliminació de l’obligatorietat de presentar informes anuals de seguiment, que passarien a informes cada tres anys, o la reducció del temps de les visites dels experts a un dia i mig. Així mateix, va proposar la creació d’un grup de treball d’àmbit tècnic per tal de revisar aquest procés conjuntament entre l’agència i les universitats. Finalment, va invitar les universitats a presentar algun dels títols a la renovació voluntària el pròxim any per a experimentar el procés.