09/07/2013 | SCP

• Investigació UJI patents investigacio_uji

La Universitat Jaume I ha presentat les dues patents en el I Fòrum de Transferència de Tecnologia a la Comunitat Valenciana. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Uns nous electròlits basats en líquids iònics que perllonguen la vida útil de les cèl·lules solars i les bateries i una nova família de compostos que permet desenvolupar gels més resistents a altes temperatures i capaços d'actuar amb una gran varietat de dissolvents orgànics són les dues patents que la Universitat Jaume I de Castelló ha presentat en el I Fòrum de Transferència de Tecnologia a la Comunitat Valenciana celebrat a València.

En la patent sobre nous electròlits, els investigadors i investigadores de CIDETEC al País Basc i el Grup de Dispositius Fotovoltaics i Optoelectrònics de l’UJI han descobert una nova família de líquids iònics que permet produir electròlits que milloren les prestacions, estabilitat i durabilitat de dispositius electroquímics i electrònics, com són les cèl·lules solars o les bateries. Aquests materials tenen com a peculiaritat la presència de sulfur o polisulfur, un líquid iònic no volàtil que presenta una conductivitat iònica elevada i permet utilitzar-lo a temperatures molt més altes.

Aquesta tecnologia, segons ha explicat el professor Juan Bisquert durant la presentació, té un prometedor camp d'aplicació en la fabricació de bateries amb una major densitat energètica. Enfront de les d'ió-liti, les bateries basades en liti-sofre atorguen una autonomia tres vegades major, però sense augmentar la grandària i el pes, i a un menor cost. Les cèl·lules solars es presenten també com una alternativa atractiva per disminuir els costos de producció, millorant aspectes com l'estabilitat i la durabilitat perquè siguen més rendibles, i convertint l'electricitat fotovoltaica en una opció d'energia segura, neta i sostenible. Els sectors d'aplicació s'enquadren en el camp de la tecnologia de materials i química, en concret, en cèl·lules solars electroquímiques, bateries de liti-sofre, dispositius electrocròmics, biosensors electroquímics o electrodeposició de materials per a recobriment.

La patent sobre nous organogelants, desenvolupada pel Grup de Química Sostenible dirigit pel professor Santiago Luis, consisteix en una nova família de compostos organogelants amb un pes molecular baix que són capaços de produir gelificació en una àmplia gamma de dissolvents orgànics. La invenció, segons ha explicat la professora M.ª Isabel Burguete en el fòrum, és de gran utilitat en el camp de la cosmètica i en les indústries farmacèutiques i de productes alimentaris, ja que en els tres casos és important mantenir l'estabilitat dels gels quan els productes que els contenen són transportats en condicions de temperatura relativament altes. També podria aplicar-se en medicina biomèdica, bioquímica i clínica, o sectors relacionats amb la preparació de materials intel·ligents i materials que es poden aplicar en els processos analítics o en la preparació de dispositius electrònics.

Una dels avantatges d'aquests organogelants és que són ràpids i senzills de sintetitzar, amb un alt rendiment final i fàcil escalat. A més, les estructures bàsiques químiques que formen aquests compostos són aminoàcids, substàncies molt semblants a les proteïnes o pèptids, encara que més senzilles i petites, la qual cosa permet que siguen productes en la majoria dels casos biocompatibles. A tots aquests avantatges cal sumar que la seua acció de gelificació es duu a terme amb l'addicció de quantitats molt petites, per davall de l'1% per al dissolvent corresponent, per la qual cosa es tracta de compostos molt econòmics.

El I Fòrum de Transferència de Tecnologia de la Comunitat Valenciana, inaugurat pel president de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra, acompanyat pel conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, Màxim Buch, i els rectors de les universitats públiques valencianes, Vicent Climent (UJI), Esteban Morcillo (UV), Francisco Mora (UPV), Manuel Palomar (UA) i Jesús Tadeo Pastor (UMH), tenia per objecte posar a la disposició dels emprenedors i de les empreses la innovació de les universitats públiques a través del Banc de Patents. Per a això es van realitzar presentacions de les ofertes simultànies per sectors: agroalimentació, química i materials i salut. Les dues patents de l’UJI estaven incloses en l'àrea de Química i Materials, moderada per la directora del Servei Central d'Instrumentació Científica de l’UJI, la professora Rosa Llusar.

Videonotícies sobre les patents: