Andrés Marzal: «Els cursos massius oberts en línia són més un instrument que una revolució» El professor ha donat inici a la XIX edició de les Jornades sobre l’Ensenyament Universitari de la Informàtica

12/07/2013 | SCP

• Andrés Marzal jenui marzal

Marzal va donar la seua visió sobre el fenomen dels MOOC des del punt de vista d’alumne, professor i gerent. | FOTO: MANUEL CASAÑ

Andrés Marzal, professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics i actual gerent de la Universitat Jaume I, ha abordat els cursos massius oberts en línia (MOOC) per donar inici a la XIX edició de les Jornades sobre l’Ensenyament Universitari de la Informàtica (JENUI).

En la seua ponència titulada «Próxima parada: MOOC», Marzal ha realitzat un recorregut des dels antecedents dels MOOC fins a l’actualitat i ha donat la seua visió sobre aquest fenomen des del punt de vista d’alumne, professor i gerent. Segons Marzal, els MOOC són un «terreny encara desconegut» i sols es pot especular sobre el que suposaran en el futur. En la seua opinió, «són més un instrument que una revolució».

Segons el professor, aquest tipus de fenomen genera que totes les universitats vulguen sumar-se a la iniciativa amb una actuació «precipitada i sense saber realment el que es vol». En aquest sentit, Marzal ha advocat perquè les universitats espanyoles no es dediquen a crear noves plataformes sinó seleccionar una existent i federar els continguts. Així, ha mencionat el cas de la plataforma edX com una bona opció atès que és programari lliure, A més, aquesta plataforma compta amb eines d’autor i té una arquitectura extensible, ha destacat.

Quant a aquest tipus de cursos, Marzal també ha comentat algunes de les possibilitats addicionals que poden sorgir arran d’aquest nou format, com ara la utilització del material com a complement en les aules tradicionals, la possibilitat d’incloure dins del programa d’una assignatura la realització dels cursos o l’aprenentatge de noves metodologies docents per al professorat que cursa un MOOC.

No obstant això, també ha plantejat algunes incògnites sobre aquest sistema, com ara seua la rendibilitat, ja que la producció d’un curs d’aquest tipus requereix una inversió tant econòmica com de temps per part del professorat. Sobre els dubtes referents a com afectarà el sistema tradicional presencial, Marzal ha instat el professorat a donar un valor afegit a l’experiència docent.