23/10/2013 | SCP

La Universitat Jaume I vol fer la ciència accessible a totes les persones, per la qual cosa ha engegat una iniciativa perquè els continguts audiovisuals del videobloc Ciència UJI TV no tinguen barreres. Amb aquest fi, tots els vídeos de producció pròpia estan sent subtitulats específicament per a persones sordes i s'està realitzant audiodescripció per a persones cegues en aquells continguts que ho requereixen, agrupant-se tots en la nova categoria “Vídeos accessibles”. L'objectiu és ampliar l'accessibilitat a un canal que pretén comunicar i divulgar la ciència a la societat i que compta ja amb prop de 150 vídeos disponibles en català, espanyol i anglès.

La subtitulació per a persones sordes i amb discapacitat auditiva (SPS) és una de les millors eines per a eliminar les barreres de comunicació en els mitjans audiovisuals. La SPS del videobloc Ciència UJI TV es basa en les directrius de la norma UNE 153010. A més, la SPS pot resultar útil per a altres tipus d'usuaris del videobloc, com les persones que estan aprenent un idioma. L'audiodescripció és el mètode més eficaç a partir del qual una persona cega o amb discapacitat visual pot accedir a la informació transmesa per una imatge. Consisteix en un conjunt de tècniques que tenen l'objectiu de compensar la carència de captació de la part visual, de manera que el possible receptor discapacitat visual perceba el dit missatge de la manera més semblant a com ho percep una persona que veu. L'audiodescripció segueix les recomanacions recollides en la norma UNE 153020.

A més, s'està treballant a establir una via de col•laboració amb el professorat de les assignatures de traducció audiovisual i accessibilitat del Grau en Traducció i Interpretació de la Universitat Jaume I perquè els materials audiovisuals del videobloc puguen ser utilitzats per l'alumnat en el part pràctica de les assignatures. La iniciativa compta també amb la col•laboració de la Unitat de Suport Educatiu de l’UJI, que afavorirà que els continguts accessibles arriben a l'alumnat amb necessitats educatives especials participant en el Programa d'Atenció a la Diversitat de la Universitat, així com a associacions i entitats de persones amb diversitat funcional. Així mateix, el videobloc Ciència UJI TV s'inclourà en el programa UJI Accessible de la Universitat.

El canal Ciència UJI TV està gestionat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i), adscrita al Servei de Comunicació i Publicacions de la Jaume I i integrada en la xarxa d'UCC+i de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d'Economia i Competitivitat. El projecte compta així mateix amb el patrocini de les empreses de Gimeno Servicios Facsa i Iproma. El canal recull vídeos sobre avanços en investigació aconseguits al campus castellonenc, material divulgatiu de les diferents disciplines científiques, continguts produïts pels grups i instituts d'investigació de la universitat i notícies de mitjans de comunicació, entre altres. Per a donar una major visibilitat als continguts, el videobloc està vinculat a la secció Ciència UJI TV del canal de l’UJI en YouTube. A més, els vídeos accessibles també es publiquen en altres canals de la universitat i en les xarxes socials, com ara Facebook i Twitter.

Ciència UJI TV: http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/