Castelló aposta pel turisme com a sector estratègic a llarg termini El Club de Debat atén les propostes dels actors turístics de Castelló per potenciar la competitivitat de la província

17/06/2013 | LAURA CASTILLO
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  • Club de debat Turisme clubdebat clubdebat

    La discussió sobre els pros i els contres del trasllat dels festius a dilluns va ser un dels temes que centraren l'atenció de ponents i públic. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El Club de Debat de la Universitat Jaume I va clausurar el curs amb el tema Festivitats, turisme i retallades econòmiques el passat dilluns 3 de juny. La locutora d’Onda Cero Castellón, Lorena Pardo, va ser l’encarregada de moderar aquesta darrera taula en què participaren el diputat provincial de Turisme a Castelló, Andrés Martínez; el regidor de Festes a l’Ajuntament de Castelló, Joaquín Torres; la gerent de l’hotel Doña Lola, Dolores Guillamón; el director de l’Hotel Termas Marinas El Palasiet, Joaquín Farnós, i el vicedegà del grau en Turisme a l’UJI, Rafael Lapiedra.

L’anàlisi de la situació actual i de les perspectives del sector turístic a la ciutat de Castelló i els municipis de costa i interior va centrar el debat. Martínez va destacar que a la província s’ha apostat pel turisme com a sector estratègic a llarg termini, atès que «és el que millor aguanta la crisi» i «ajuda a mantenir el treball temporal». Segons va explicar, els plans de màrqueting en l’actualitat s’estan enfocant a la comercialització en línia  del «turisme de productes» perquè «el turista ha de tenir alguna cosa a fer a més de venir a passar l’estiu». En aquesta línia, va assenyalar que cal «potenciar la desestacionalització mitjançant el turisme de salut i l’esportiu» i afavorir el turisme de proximitat amb campanyes de turisme gastronòmic supramunicipal.

A pesar de considerar també el turisme des del punt de vista estratègic, Farnós va explicar com les retallades del govern han fet perdre competitivitat a les empreses del sector. Entre altres, va assenyalar la supressió de les pagues extra als funcionaris o l’augment de l’IVA, que han fet disminuir la renda disponible per al consum i han generat una demanda més conservadora quant a la despesa. Això no obstant, va dir que, pel seu caràcter de pimes, els negocis turístics de la província «tenen més capacitat d’adaptació» a les noves circumstàncies del mercat.

D’altra banda, Guillamón va introduir la discussió sobre efectes del trasllat sistemàtic dels festius a dilluns. La gerent de Doña Lola va remarcar la diferència entre el turisme de costa predominant i el que atrau la capital, els hotels de la qual, va opinar, es beneficiarien poc amb aquesta mesura. Això, tenint en compte que les pernoctacions a la ciutat de Castelló es produeixen «per motius laborals, negocis i congressos». Pel contrari, Farnós va considerar que «és una mesura oportuna» en tant que contribuiria a recuperar la cultura de programar les vacances amb antelació i a desestacionalitzar l’activitat.

Una qüestió a la qual, segons Torres, contribueix la catalogació de la Magdalena com a Festes d’Interés Turístic Internacional. El regidor va dir que l’Ajuntament ha reduït els pressupostos per als festejos un 37% des del 2007 per destinar els fons a altres partides, i que la col·laboració econòmica d’empreses i entitats ha disminuït un 40%. Davant aquesta circumstància, Torres va destacar que la creació d’un Equip de Compres dins la Junta de Festes ha fet possible mantenir el nombre d’actes al programa i la densitat de públic al carrer, i amb això la diversificació de l’oferta turística de la ciutat.

Fotografies

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions