03/06/2013 | LAURA CASTILLO MATEU

• I Jornada Científica d’Estudiants d’Infermeria infermeria jornadacient

La vicedegana d’Infermeria de l’UJI, Loreto Macià, va destacar la implicació dels estudiants en la preparació logística i protocol·lària de la jornada. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Unitat Predepartamental d’Infermeria de l’UJI va realitzar la seua I Jornada Científica d’Estudiants d’Infermeria el passat 17 de maig per donar a conèixer les possibilitats del màster i de la carrera doctoral en el futur professional de l’alumnat de la titulació. L’acte inaugural, en què participaren la vicedegana d’Infermeria de l’UJI, Loreto Macià, i el vicerector d’Investigació i Postgrau, Antonio Barba, va estar presidit per la vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.

Macià, en qualitat de presidenta del comitè organitzador, va destacar la implicació dels estudiants en la preparació logística i protocol·lària de la jornada. Un protagonisme també reconegut per la vicerectora, qui va assenyalar que «la projecció estratègica dels estudis d’Infermeria a la Jaume I requereix, indispensablement, la participació activa i crítica de l’estudiantat». D’altra banda, García Agustín va afegir que la finalitat dels estudis de Ciències de la Salut a l’UJI radica a «satisfer les necessitats del territori de Castelló en l’àmbit de la sanitat» mitjançant la dinamització i la regeneració de la pràctica clínica en el territori a través de la investigació i l’especialització de postgrau.

Les ponents de la primera taula redona van ser les encarregades d’introduir aquests conceptes als futurs graduats i graduades, i ho van fer per mitjà de la seua experiència acadèmica i professional. Així, hi van intervenir Irene Llagostera, Ana Folch i Desirée Mena, estudiantes de l’UJI del Grau en Infermeria i del Màster en Ciències de la Infermeria, i doctoranda en Ciències de la Salut a la Universitat, respectivament. A pesar de trobar-se cadascuna en un punt diferent de la carrera investigadora, les dues van coincidir a dir que el factor que els impulsava ampliar els seus coneixements era l’interès per millorar l’assistència al pacient. De la mateixa manera, van estar d’acord que el futur de la infermeria passa per la investigació, amb la qual, segons Mena, es pot complementar la carrera assistencial. De fet, va explicar que és del treball en equip d’on ixen els dubtes pràctics que «l’evidencia científica» ajuda a resoldre.

No obstant, tal com va plantejar l’alumnat en el debat posterior, cal fixar-se l’objectiu que cadascú vol assolir. Investigar és una entre totes les opcions a l’abast, atès que hi ha professionals que opten per reciclar els seus coneixements en cursos específics paral·lels a l’exercici laboral en el sector sanitari. «Del que es tracta –va concloure Mena– és de formar professionals autònoms que amplien i apliquen coneixements basats en aquesta evidència científica» per millorar l’atenció a les persones, aspecte en què se centra el paper dels infermers.

Fotografies