El Projecte Ukhupacha inicia una nova expedició a l’Amazones

09/05/2013 | VOX UJI

• Expedició Ukhupacha ukhupacha expedicio

Els eixos centrals de l’exploració seran els emplaçaments arqueològics de la Petaca i Diablo Wasi, on els antics chachapoyas van situar mòmies i mausoleus emplaçats en llocs verticals. | FOTO: PROJECTE UKHUPACHA

El Projecte Ukhupacha, al costat de la Fundació PETZL, engega enguany un ambiciós programa de formació en tècniques d’arqueologia vertical per a un grup d’arqueòlegs del Ministeri de Cultura del Perú de la regió d’Amazones i arqueòlegs de la Universitat Central de Florida dels Estats Units.

El treball d’enguany es durà a terme davall la direcció científica de la doctora Marla Toyne, del Departament d’Arqueologia de la Universitat Central de Florida dels Estats Units. Els set tècnics del Projecte Ukhupacha es concentraran en la Petaca i Diablo Wasi, dos emplaçaments situats en la zona central de la regió que va ser ocupada per la civilització dels chachapoyas. Avui dia aquesta zona es troba dins del departament d’Amazones, en una regió semitropical de bosc ennuvolat al nord-oest del Perú. La ciutat de Chachapoyas serà el punt de partida de l’expedició, però Leymebamba és la localitat més pròxima al campament base, situat a vuit hores a cavall. El lloc manca d’electricitat, aigua corrent, serveis i altres infraestructures, per la qual cosa tots els subministraments de l’expedició hauran de ser portats en cavalls.

L’expedició tindrà lloc els mesos de maig i juny i els eixos centrals de l’exploració seran els emplaçaments arqueològics de la Petaca i Diablo Wasi, una zona on els antics chachapoyas (800 a 1432 d.C.) van situar mòmies humanes perfectament tractades en tombes col·lectives i elaborats mausoleus individuals emplaçats en llocs verticals. El Projecte Ukhupacha se centrarà a facilitar l’arribada als emplaçaments mortuoris de difícil accés, situats tant en congosts com en coves subterrànies. Aquesta labor és fonamental perquè els científics duguen a terme les seues preses de dades i les recerques posteriors.

D’aquesta forma, el projecte de la Universitat Jaume I continua amb l’activitat que va començar fa ja 16 anys per a facilitar la recerca a científics de qualsevol disciplina que desenvolupen la seua labor en llocs de difícil accés (llocs verticals, espais confinats, etc.) mitjançant tècniques de progressió amb cordes utilitzades en les explotacions espeleològiques.