La Universitat Jaume I presenta el llibre «Comentaris a les lleis civils valencianes» L’obra ha comptat amb la participació d’una desena d’experts en dret de la Jaume I

15/05/2013 | MARÍA BENAVENTE MARTÍNEZ

• Presentació llibre de dret civil llibredret presentacio

Vicent Climent amb alguns dels membres del Departament de Dret Privat de la Jaume I que han participat en l’elaboració d’aquest llibre. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La sala de premsa de l’edifici de Rectorat de la Universitat Jaume I va acollir el 14 de maig la presentació del llibre Comentaris a les lleis civils valencianes, una obra editada per l’Institut d’Estudis Catalans que ha sigut coordinada per Antonio Fayos, professor de Dret Civil de l’UJI, i que ha comptat amb la participació d’una desena d’experts del Departament de Dret Privat de la Jaume I, a més de professorat de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Universitat Oberta de Catalunya.

Antonio Fayos va explicar durant l’acte de presentació que aquest llibre aborda les possibilitats d’elaborar un dret nou basat en els antics Furs de València, que es van perdre en els Decrets de Nova Planta dictats per Felip V després de la Guerra de Successió. Així doncs, l’obra, que és el fruit de dos anys de treball, contempla l’adaptació d’aquest dret als nous temps, per la qual cosa parla de matèries judicials com ara la custòdia compartida, la separació de béns, la fundació d’associacions, la protecció de menors o el dret de consum. «Si no es canvia la Constitució, la Comunitat Valenciana no tindrà mai un codi civil com té Catalunya, ni una legislació civil com té Aragó. Hi ha possibilitats, i aquest llibre pretén explorar-les», va afirmar Fayos.

A l’acte de presentació de l’obra també van assistir el rector de l’UJI, Vicent Climent; la degana de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, Cristina Pauner; el president de l’Audiència Provincial de Castelló, Carlos Domínguez, i el secretari de la secció de Filosofia i Ciències Socials de l’Institut d’Estudis Catalans, Josep M. Panareda, a més d’alguns dels professors que han participat en l’elaboració del llibre.

El president de l’Audiència Provincial de Castelló va donar l’enhorabona a totes les persones que han fet possible la publicació de l’obra, i va destacar que llibres com aquest, que aporten estudis seriosos i rigorosos al voltant del dret valencià, són tinguts molt en compte pels «aplicadors de dret» a l’hora de resoldre algunes qüestions que arriben als tribunals.

Vicent Climent, per la seua banda, va lloar l’esforç dels membres del Departament de Dret Privat de la Jaume I que han participat en l’elaboració d’aquest llibre, el qual va definir com una «obra molt completa que aporta una visió crítica al voltant de la regulació del dret civil». Així mateix, va expressar la seua satisfacció pel fet que el llibre s’haja gestat a la  Universitat Jaume I, que ja compta amb una tradició consolidada en l’estudi del dret foral valencià.