Els resultats d’un estudi de l’UJI confirmen el lent avanç de la igualtat en el sector audiovisual

07/02/2024 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

L’Observatori de Continguts i Plataformes Mediàtiques de la Universitat Jaume I de Castelló, liderat per Jéssica Izquierdo Castillo, ha coordinat un projecte d'investigació que aborda la situació de les dones en la indústria de l’streaming, amb una anàlisi que estudia el període transcorregut entre els anys 2015 i 2022. Les conclusions de l’estudi han confirmat que les desigualtats entre sexes també tenen lloc en el mercat audiovisual.

L’estudi s’ha centrat a analitzar els continguts disponibles a Netflix, HBO Max i Amazon Prime Video, i ha revelat, entre altres dades, que només una proporció del 35% està composta per dones, mentre que els homes creatius ocupen aproximadament dos terços de l’espai investigat. Així mateix, l’Observatori també ha verificat la disparitat de gènere mitjançant xifres amb exemples com el 81% de directors en l’àmbit audiovisual davant del 19% de dones en aqueix rol, així com el modest 6% de directores de fotografia; la presència a Espanya de més dones directores (22%) en el gènere de ficció (19,3%) que en el documental per streaming (18,6%) o que els homes encara suposen el 68,6% del total de treballadors del gènere documental.

Part d'aquests resultats s’han publicat en el llibre Mujeres en streaming. Especialización, liderazgo y representación, editat per Jéssica Izquierdo Castillo,  que comparteix autoria amb 15 persones de sis universitats diferents. També s’ha llançat la plataforma web del projecte que ofereix els articles publicats i entrevistes a dones professionals del sector audiovisual en diferents àrees d’especialització, juntament amb vídeos divulgatius que presenten resultats clau de l’estudi, com «Las voces del documental», «El liderazgo de la mujer en la industria» i «Oportunidades y retos para las mujeres en el audiovisual».

Recentment, l’Observatori ha publicat l’informe complet amb els resultats de l’estudi.

Aquestes activitats estan vinculades al projecte d’investigació «Estudio del impacto de las plataformas streaming sobre el papel de la mujer en la industria audiovisual española y en sus contenidos» (AICO/2021/168), finançat per la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital durant el període 2021-2023 i integrat per l’UJI, com a coordinadora, i les universitats de Vigo, País Basc-EHU, Complutense de Madrid i Universitat de la Corunya.

En opinió de les investigadores Jéssica Izquierdo i Emma Torres en l’article «Mujeres en la industria documental. La desigualdad continúa en la era del streaming», «les bases per a les millores tenen les seues arrels en qüestions educatives, formatives, però també en polítiques de gestió de les productores i en la recerca real de discursos creatius femenins». La millora de tots aquests aspectes i la visibilització que ofereix la investigació poden convertir-se en un «avantatge diferencial».

El Ministeri d’igualtat ha concedit a l’UJI finançament per a un nou projecte de l’Observatori que porta el títol «Las creadoras en el audiovisual: factores de transformación de las estructuras para renovar discursos y referentes» i que compta amb la participació de sis professores i professors de l’UJI de diferents departaments (Ciències de la Comunicació, Filosofia i Sociologia, Traducció i Interpretació i Matemàtiques) i amb quatre professores d'universitats externes (Universitat de Sevilla, Universitat de Vigo, University of Alaska Anchorage i Universitat de Girona).

Imatges

Jéssica Izquierdo (UJI), Emma Torres (U. Vigo), Juan Carlos Miguel (U. País Basc) i Asunción Bernádez (U. Complutense de Madrid), part del personal investigador del projecte.
 
Personal de l'Observatori de Continguts i Plataformes Mediàtiques: María Teresa Latorre, Hans Bernard Nii, Jéssica Izquierdo i Raquel Adanero.
Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions