L’UJI aborda la contaminació lumínica en els actes de commemoració del Dia Internacional de la Llum 2023

05/05/2023 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló ha commemorat el Dia Internacional de la Llum 2023 amb diverses activitats com dues conferències sobre contaminació lumínica, demostracions d’efectes òptics que enguany han inclòs també tecnologia elèctrica i el concurs fotogràfic. L’organització ha estat a càrrec del Grup de Recerca d’Òptica de Castelló del Departament de Física i de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) i del Departament de Sistemes Industrials i de Disseny, que engloba l’àrea d’Enginyeria Elèctrica.

La presentació de la jornada de commemoració ha estat presidida per la directora de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Ana Piquer, el vicedirector del Grau en Enginyeria Elèctrica, Hèctor Beltrán i el catedràtic d’Òptica, Vicent Climent. A continuació, el primer ponent, Salvador Bará, de la Universidade de Santiago de Compostela, ha impartit la conferència «Contaminació lumínica: per què l’anomenem contaminació?».

Barà ha indicat que «la llum artificial és un dels millors invents de la Humanitat però és un agent contaminant» perquè causa danys a l’ésser humà, al medi natural i al patrimoni cultural. En la seua opinió, la utilitat no justifica que sobreexposem al planeta a «més fotons per metre cúbic en l’atmosfera que en condicions normals» perquè les conseqüències afecten negativament al metabolisme, la connexió entre hàbitats o l’observació astronòmica. Per això considera que «la forma d’usar-la hauria de ser més sensata» perquè, a més a més, més del 80% es perd.

A continuació, l’investigador Alejandro Sánchez de la Universidad Complutense de Madrid ha impartit la conferència «Cartografia nocturna (la contaminació lumínica vista des del cel)» on ha mostrat les diferències entre les imatges obtingudes per diferents sistemes cartogràfics. Sánchez ha enumerat algunes de les bases de dades d’imatges de l’espai que podrien ser d’utilitat per estudiar aquesta problemàtica, com les agències espacials, i que també aportarien informació sobre altres àmbits com les rutes marítimes o aèries, la pesca il·legal o els incendis.

En la seua opinió, «lluitar contra la contaminació lumínica és també lluitar contra el canvi climàtic», per això considera que també s’hauria de legislar en aquest àmbit i aportar solucions que permetan ser sostenibles. Per últim, ha animat al públic assistent a participar en el projecte de ciència ciutadana Cities at Night, una iniciativa que utilitza una tècnica de tres etapes per a etiquetar, localitzar i georeferenciar les imatges nocturnes.

Els assistents a la commemoració també han tingut l’oportunitat de contemplar alguns fenòmens òptics amb diversos experiments i una mostra tècnica de bombetes amb diferents tipus de llum. Per finalitzar, el vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, i la directora de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Ana Piquer, ha lliurat els guardons del concurs de fotografia.

1er premi: Sara Gallego. Globus aerostàtic (reflexió de la llum).

1er accèssit: Belén Cardona. Perfectes coincidències (difusió de la llum del sol).

2on accèssit: Luis Ordóñez. A lomos de un gigante con ales (absència de contaminació lumínica).

3er accèssit: Santiago Ochando. Tinença de Benifassà (refracció de la llum).

La commemoració ha comptat amb la col·laboració dels investigadors i investigadores en formació d’Students Chapter d’Óptica de Castelló (OCAS) i SPIE a Espanya, l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge i els Vicerectorats d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica i d’Estudiantat i Vida Saludable.

Imatges