Alumnat de secundària i Medicina participa en la clausura del projecte de ciència ciutadana MicroMón

08/09/2023 | SCP

Més de cent cinquanta joves de secundària de la província de Castellón i del Grau de Medicina de la Universitat Jaume I han participat en l’acte de clausura de la segona edició del projecte MicroMón UJI, un projecte de ciència ciutadana que busca conscienciar a la ciutadania sobre el problema dels bacteris patògens multi resistents als antibiòtics i la recerca de nous microorganismes productors d’antibiòtics.

En la presentació de l’acte, presidida pel vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, la investigadora Rosa de Llanos, co directora del projecte a l’UJI, ha destacat la implicació i motivació de l’alumnat i professorat en les sessions desenvolupades en l’IES Bovalar, IES Matilde Salvador i IES Penyagolosa de Castelló de la Plana; l’IES Professor Broch i Llop de Vila-real i  l’IES Vall d’Alba de Vall d’Alba, així com l’inestimable col·laboració de l’alumnat de tercer curs de Medicina.

Per la seua banda, el degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Eladio Collado, ha assenyalat el paper de la ciència ciutadana per contribuir a la recerca de solucions en un problema tant important com la recerca d’antibiòtics, perquè «hem de ser conscients- ha comentat- que ara disposem de menys antibiòtics que fa unes dècades perquè han perdut la seua efectivitat». A més, ha indicat, «és important que la ciutadania conega de prop els beneficis que aporta la ciència».

Per últim, el vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, ha subratllat el valor divulgatiu d’aquest tipus de projectes perquè, per una banda, permeten fer extensiu el coneixement i, a la vegada, el seu caràcter motivador promou les vocacions científiques entre l’alumnat de secundària i fa conscient a la ciutadania de la importància del coneixement científic i del valor del treball del personal investigador.

A continuació, l’alumnat dels cinc centres participants en aquesta edició ha presentat els treballs i els vídeos en els que han plasmat les tasques que han desenvolupat durant les cinc sessions de treball. La investigadora Begonya Vicedo, co directora del projecte a l’UJI, ha destacat la creativitat de l’alumnat a l’hora d’exposar els resultats perquè «heu mostrat el projecte des de diferents perspectives» i «el valor afegit que aporten les entrevistes al carrer per saber el coneixement que té la població sobre ella».

En la part final de l’acte, una de les voluntàries de l’estudiantat de tercer curs del Grau en Medicina ha presentat un videojoc que han creat per a combatre bactèries anomenat Bubble Bacteria i s’han lliurat uns detalls i premis entre els participants.

El projecte participatiu enfocat a la comunitat universitària ha comptat amb el suport del professorat dels cinc centres participants: Francesc Collado (IES Bovalar); María Buendía i Amalia Valiente (IES Matilde Salvador); Isabel Henares (IES Penyagolosa), tots tres de Castelló de la Plana; així com Pilar Safont  de l’IES Broch i Llop de Vila-real i Eugenia Delcampo de l’IES Vall d’Alba de Vall d’Alba.

MicroMon UJI és un projecte integrat i coordinat per la xarxa SWI@Spain-MicroMundo, recolzat pel Grup de Docència i Difusió de la Societat Espanyola de Microbiologia-SEM i l’Agència Nacional de Medicament i Productes Sanitaris (Plan Nacional de Resistència Antibiòtica). La xarxa SWI@Spain-MicroMundo és la branca espanyola dels projectes internacionals Small World Initiative i Tiny Earth.

El seu objectiu és apropar la cultura científica sobre resistència a antibiòtics, la perspectiva One Health, i la investigació biomèdica en general a joves estudiants preuniversitaris, per fomentar, vocacions pels graus STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i l'R+D. Per això utilitza una estratègia de «crowdsourcing» dirigida al descobriment de nous antibiòtics.

L’iniciativa compta amb el suport del Vicerectorat d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica i Vicerectorat d’Estudiantat i Vida Saludable de la universitat pública de Castelló, els ajuntaments de Vila-real i Castelló de la Plana i la Diputació de Castelló, així com el compromís dels cinc centres implicats.

Imatges de l'acte: https://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2023/05/micromon-uji-2023/

Vídeo del projecte