La segona edició del Concurs Water rockets duplica les xifres de l'any anterior amb prop de 400 participants en l'UJI

12/05/2023 | SCP

Els equips guanyadors pertanyen a la Fundació Flors i IES Francesc Tárrega de Vila-real i a l'IES Politècnic de Castelló de la Plana.

El grup d'investigació de Fluids Multifásicos de la Universitat Jaume I de Castelló ha celebrat durant el matí del dijous 11 de maig, l'II Concurs de coets d'aigua en les pistes d'atletisme de l'UJI. Aquesta activitat, dirigida a alumnat de primària, secundària, batxillerat i FP de la Comunitat Valenciana, té com a objectiu motivar a l'estudiantat en l'àmbit científic a partir del disseny, construcció i llançament d'un coet d'aigua.

Després de l'èxit de la primera edició i l'interès suscitat pels cursos de formació a professorat organitzats a l'inici de l'any conjuntament amb el CEFIRE de Castelló, l'II Concurs ha aconseguit congregar a prop de 400 participants de diferents nivells educatius de l'Escola Quatre Camins de Castelló de la Plana, Col·legi Ramiro Izquierdo de Castelló, Fundació Flors de Vila-real, Col·legi Ntra. Sra. de la Consolació de Vila-real, IES Francesc Tàrrega de Vila-real, Col·legi Salesians Sant Joan Bosco de València, Col·legi Ntra. Sra de la Consolació de Castelló de la Plana, IES Vicent Castell i Doménech de Castelló de la Plana, IES Vila-roja d'Almassora, IES Violant de Casalduch de Benicàssim i l'IES Politècnic de Castelló de la Plana.

Després d'unes paraules de benvinguda per part del vicerector d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, i l'explicació de la dinàmica del concurs a càrrec de Sergio Xiva, director de la Càtedra FACSA-UJI i Raúl Martínez, president del jurat, el Grup de Fluids Multifásicos ha efectuat el llançament inaugural d'un coet d'aigua.

A continuació, durant les següents tres hores de concurs, els 39 equips participants, 5 en la primera categoria i 34 en la segona, han posat en pràctica tot l'aprenentatge adquirit en classe al llarg dels últims mesos per a intentar aconseguir la major altura en les dues tandes de llançaments.

L'alumnat ha estat supervisat en tot moment pels membres de l'organització, així com el propi jurat, integrat per Raúl Martínez i Leonor Hernández de l'àrea de Mecànica de Fluids; Jesús Lancis, vicerector d'Investigació i Ana Piquer, directora de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE).

Així doncs, després de la finalització de les tandes de llançaments, el jurat ha atorgat els següents premis als centres educatius:

Premi Vola Més Alt per a la categoria de participació 1 (tercer cicle de primària, 1º i 2º d'ESO):   Fundació Flors de Vila-real

Premis Vola Més Alt per a la categoria de participació 2 (3º i 4º d'ESO, FP bàsica 1, FP bàsica 2, batxillerat i FP grau mitjà i superior): IES Politècnic de Castelló de la Plana

Premi Especial en Enginyeria: IES Francesc Tárrega de Vila-real

Els premis Vola Més Alt han sigut patrocinats per la Càtedra FACSA d'Innovació del Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I amb un import de 500 €, cadascun, en material d'iniciació a la robòtica i informàtica. D'altra banda, per al premi Especial d'Enginyeria s'ha tingut en compte les memòries científiques presentades per cadascun dels grups en les quals es descrivia el projecte de coet construït; aquest premi ha sigut patrocinat per cinc graus de l'ESTCE de l'UJI (Grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials, Grau en Enginyeria Mecànica, Grau en Enginyeria Elèctrica, Grau en Enginyeria Química i Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes) amb un import de 500 € en material d'iniciació a l'Enginyeria.

El concurs de coets d'aigua Water Rockets forma part de les activitats de divulgació en l'àmbit no universitari de la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I de Castelló.

Més informació: https://www.catedradelagua.uji.es/

Imatges del concurs