Una vuitantena d’alumnes de secundària i una seixantena d’estudiants de Medicina participen en la segona edició del projecte MicroMón UJI

25/04/2023 | SCP

Basat en la metodologia d’aprenentatge-servei, està orientat a la conscienciació sobre el problema dels bacteris patògens multi resistents als antibiòtics i la recerca de nous microorganismes productors d’antibiòtics.

Una vuitantena d’alumnes de cinc centres d’educació secundària de la província de Castelló i de la capital de La Plana i seixanta-cinc alumnes del Grau en Medicina de la Universitat Jaume I han participat en la segona edició de MicroMón UJI, un projecte de ciència ciutadana, basat en la metodologia d’aprenentatge-servei, orientat a la conscienciació sobre el problema dels bacteris patògens multi resistents als antibiòtics i la recerca de nous microorganismes productors d’antibiòtics.

El projecte participatiu enfocat a la comunitat universitària ha estat coordinat per les microbiòlogues Rosa de Llanos i Begonya Vicedo. Compta amb el suport del professorat dels cinc centres participants: Francesc Collado (IES Bovalar); María Buendía i Amalia Valiente (IES Matilde Salvador); Isabel Henares (IES Penyagolosa), tots tres de Castelló de la Plana; així com Pilar Safont  de l’IES Broch i Llop de Vila-real i Eugenia Delcampo de l’IES Vall d’Alba de Vall d’Alba.

L’estudiantat de quart de l’ESO, primer de Batxillerat i cicle superior de Laboratori Clínic i Biomèdic ha sigut l’encarregat d’explorar la biodiversitat microbiana en el sòl, per mitjà de la recollida de mostres i posteriorment l’elecció de bactèries productores d’antimicrobians. Ha comptat amb l'ajuda de l'estudiantat del Grau en Medicina, que els ha parlat sobre els microorganismes patògens i la seua resistència als antimicrobians i els ha ajudat a triar les mostres més interessants de bactèries pel seu anàlisi posterior a la universitat pública de Castelló.

La Universitat Jaume I de Castelló va iniciar durant el passat curs 2021-2022 una prova pilot d’aquest projecte amb la participació de vint-i-cinc estudiants voluntaris del Grau en Medicina i del Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural, que es van encarregar de la formació d’una vuitantena d’alumnes de secundària dels IES Bovalar a Castelló de la Plana i IES Vall d’Alba a la Vall d’Alba.

La jornada de clausura d’aquesta segona edició tindrà lloc dijous 4 de maig de 2023 en la sala d’actes de la Facultat de Ciències de la Salut en horari de matí amb el propòsit de d’apropar a la societat aquesta greu problemàtica, anomenada «pandèmia silenciosa», propiciada per l’aparició cada vegada més freqüent de microorganismes resistents als antimicrobians i donar a conèixer la investigació biomèdica per fomentar vocacions científiques entre l’alumnat preuniversitari.

MicroMón UJI és un projecte integrat i coordinat per la xarxa SWI@Spain-MicroMundo, recolzat pel Grup de Docència i Difusió de la Societat Espanyola de Microbiologia-SEM i l’Agència Nacional de Medicament i Productes Sanitaris (Plan Nacional de Resistència Antibiòtica). La xarxa SWI@Spain-MicroMundo és la branca espanyola dels projectes internacionals Small World Initiative i Tiny Earth.

El seu objectiu és apropar la cultura científica sobre resistència a antibiòtics, la perspectiva One Health, i la investigació biomèdica en general a joves estudiants preuniversitaris, per fomentar, vocacions pels graus STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i l'R+D. Per això utilitza una estratègia de «crowdsourcing» dirigida al descobriment de nous antibiòtics.

L’iniciativa compta amb el suport del Vicerectorat d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica i Vicerectorat d’Estudiantat i Vida Saludable de la universitat pública de Castelló, els ajuntaments de Vila-real i Castelló de la Plana i la Diputació de Castelló, així com el compromís dels cinc centres implicats.

Vídeo amb declaracions: https://youtu.be/YHDxji90EE0

Vídeos curts: