Una alternativa a l'ús de fertilitzants químics amb microorganismes endòfits

29/03/2023 | SCP

La Diputació de Castelló ha concedit a l'equip investigador del Grup de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló la segona anualitat per a continuar amb el projecte «Fixació de nitrogen en cítrics», un estudi que planteja l'ús de microorganismes endòfits amb capacitat de fixar nitrogen atmosfèric en els cultius, com a alternativa sostenible a l'ús de fertilitzants químics i que aporta solucions a un problema agrícola de primer nivell.

El projecte està dirigit per les investigadores Loredana Scalschi i Begonya Vicedo d'aquest grup d'investigació de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals. A més, compta amb la col·laboració del professor Eugenio Llorens i de la doctoranda Luisa Liu Xu, del mateix grup, i la participació, en la primera fase del projecte, de les alumnes Patricia Gargallo i Verónica Ramírez, del programa Estudia i Investiga de l'UJI, que han obtingut el premi Fundació Sabadell a les millors pràctiques.

El vicerector d'Investigació, Jesús Lancis, i la vicerectora adjunta d'Investigació, Margarita Vergara, per part de l'UJI; el diputat d'Acció contra la Despoblació i Desenvolupament Rural, Santiago Pérez, i l'assessor de govern, Ramón Martínez, per part de la Diputació de Castelló, han realitzat una visita a l'hivernacle en la qual el personal investigador i tècnic els ha explicat detalls sobre aquest projecte.

Durant la visita Jesús Lancis ha assenyalat que «la investigació científica, amb els seus procediments i mètodes basats en l'experimentació, és l'única alternativa que permet abordar de manera rigorosa els reptes i desafiaments als quals s'enfronta la societat, en aquest cas, un sector estratègic per a la província de Castelló, com és el sector agrícola». En aquest sentit, ha destacat que «la Universitat disposa dels equips d'investigació, els laboratoris i la instrumentació adequada per a realitzar aquest tipus d'estudis i és molt gratificant comprovar la confiança dipositada per la Diputació en l'UJI per a impulsar la competitivitat i sostenibilitat del sector citrícola».

Per part seua, Santi Pérez ha explicat que aquest projecte «és una aposta més de la Diputació de Castelló en el suport a un sector tan important en la província com és l'agricultura i, concretament, la citricultura». «A més, hem de tenir en compte el greu problema que pateix la nostra província respecte a la contaminació d'aqüífers i sòls per l'ús desproporcionat de nitrogen, molt necessari per a les plantes, i gràcies a la investigació de la Universitat Jaume I i l'ajuda de la Diputació, podem col·laborar a solucionar un problema important, al mateix temps que es permet donar solució al problema del sector citrícola que té amb l'ús del nitrogen», ha afegit Pérez.

Així mateix, el diputat provincial ha manifestat que «esperem que els resultats d'aquesta investigació puguen materialitzar-se ràpidament en productes comercials que puguen satisfer les necessitats del sector».

BACTERIS FIXADORS DE NITROGEN

El nitrogen és essencial en els processos de síntesis de proteïnes i en la fotosíntesi de les plantes. L'estudi es va iniciar l'any passat amb la prospecció, aïllament i identificació de 70 bacteris endòfits fixadors de nitrogen, a partir d'espècies de plantes silvestres de famílies d'interès agronòmic, amb alts nivells de microorganismes endòfits i amb un creixement òptim sense fertilització nitrogenada.

Els estudis en els hivernacles de la universitat pública de Castelló s'estan realitzant en plançons de cítrics, als quals se'ls ha inoculat l'endòfit via radicular. S'estan testant més de 10 espècies diferents de bacteris i els resultats aconseguits fins ara estan demostrant que alguns d'aquests ajuden a superar la manca de nitrogen.

Els resultats assolits, una vegada posat a punt l'inòcul, permetran mantenir en bon estat productiu els cultius, malgrat la reducció de la quantitat de fertilitzants nitrogenats que es preveu que vindrà regulada per normativa. Els cultius, en aquest cas els cítrics, una vegada colonitzats per aquesta mena de bacteris aconseguiran obtenir els nutrients que necessiten i es reduirà la dependència de la fertilització química i els problemes relacionats amb aquesta.

El projecte està estructurat en tres fases diferenciades: una primera de prospecció, aïllament i identificació dels bacteris fixadors de nitrogen, una segona de testat dels bacteris i una tercera fase per al desenvolupament d'un mètode d'aplicació comercial. El conveni amb la Diputació castellonenca inclou les dues primeres, amb una aportació total de 67.500 euros.