Dos projectes de l’UJI estudien els dispositius d’ones superficials per al futur desenvolupament de dispositius avançats i la integració de fonts renovables d’energia per al sistema elèctric

21/03/2023 | SCP

Dos projectes de la Universitat Jaume I de Castelló en els àmbits de l’òptica, l’enginyeria elèctrica i l’enginyeria de sistemes han obtingut més de dos-cents mil euros en l’última convocatòria del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023 per a aprofundir en l’estudi de dispositius basats en ones superficials (SAW) i la integració de fonts de generació renovable per a la seua contribució a l’operació del futur sistema elèctric.

L’estudi «Modelatge i caracterització de materials fotònics i acústics estructurats» té com a principal objectiu el desenvolupament d’un conjunt d’eines teòriques i experimentals per al control total d’ones acústiques en sòlids de diversos centenars de MHz o fins i tot pocs GHz. Es pretén optimitzar no sols la seua generació i detecció, com s’ha fet fins ara, sinó també la seua distribució espacial i composició espectral.

Dirigit per Daniel Torrent Martí i Vicente Andrés Durán Bosch del Grup d’Òptica i de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge de l’UJI i dotat amb 145.200 € de finançament, el projecte desenvoluparà eines teòriques i experimentals orientades a l’optimització de dispositius d’ones superficials (SAW), actualment utilitzats en una gran varietat d’aplicacions, des de telefonia mòbil a biosensors.

El projecte «Gestió de sistemes renovables amb emmagatzematge i control dels seus convertidors per a contribuir a l’operació del futur sistema elèctric», dirigit pels professors Emilio Pérez Soler i Ignacio Peñarrocha Alós, membres del grup de recerca en Electricitat, Electrònica i Automàtica i del centre mixt de recerca Fetech Centre, té per objectiu facilitar una major i millor integració de les fonts de generació renovable a través d’una plataforma experimental de bateries, convertidors, controladors electrònics i equips de simulació en temps real.

La iniciativa, que ha obtingut un finançament de 83.348 € persegueix, d’una banda, facilitar la integració de plantes fotovoltaiques combinades amb bateries i, d’altra banda, proposa solucions per al control dels convertidors utilitzats en la connexió a xarxa d’aquestes tecnologies plantejant l’escenari futur de xarxes de potència amb una penetració quasi completa d’energies renovables i un comportament de xarxa feble amb baixa inèrcia.

PLA ESTATAL DE RECERCA

El personal investigador de la Universitat Jaume I de Castelló ha obtingut 4,17 milions d’euros de l’Agència Estatal de Recerca, dos més que en la convocatòria anterior, per al desenvolupament de 38 nous projectes de recerca del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023, que centra els seus objectius en els sectors més estratègics per a la recuperació, com són la salut, la transició ecològica i la digitalització.

La taxa d’èxit (nombre de projectes aprovats del total presentats) se situa en el 70% (la mitjana nacional és d’un 50%) i amb un finançament mitjà per projecte d’uns 110.000 euros i 14 projectes més que en l’anterior edició. Amb la convocatòria de 2021, la Universitat Jaume I assoleix els 23,7 milions d’euros de finançament per a R+D+i des de la posada en marxa de l’Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació fa una dècada.