01/08/2022 | SCP

Juana María Delgado-Saborit, investigadora de la Universitat Jaume I del programa GenT d'excel·lència, ha format part de l'equip d'experts que ha elaborat l'informe oficial del Committee of Medical Effects of Air Pollution (COMEAP) del Regne Unit, recentment publicat per la Health Security Agency, que analitza la relació entre l'exposició a la contaminació atmosfèrica i la deterioració cognitiva i la incidència de demència.

Concretament, la investigadora de l'UJI ha sigut la responsable de la revisió de la literatura epidemiològica sobre aquest tema al costat de diversos experts de la Universitat d'Exeter, la University College London, la Universitat de Bristol, la Queen Mary University of London, la Universitat de Southampton, l'Imperial College London i la Health Security Agency del Regne Unit.

Per a l'elaboració de l'informe titulat Cognitive decline, dementia and air pollution, s'han revisat quasi 70 estudis epidemiològics que examinen la possible relació entre la contaminació atmosfèrica i la deterioració de la capacitat mental i la demència en persones majors. A més, s'han considerat estudis sobre com la contaminació atmosfèrica pot afectar el cervell.

A partir d'aquesta revisió, l'informe conclou que és probable que la contaminació atmosfèrica contribuïsca a la deterioració mental i a la demència causada pels efectes en els vasos sanguinis. «Aquest tipus de contaminació, especialment la de xicotetes partícules, pot afectar el cor i el sistema circulatori, inclosa la circulació del cervell. Aquests efectes estan relacionats amb una forma de demència, la vascular, causada pel mal als vasos sanguinis del cervell», assenyala l'informe.

El COMEAP no ha fet recomanacions sobre com calcular els efectes de la contaminació atmosfèrica en la incidència de la demència, atès que no consideren possible combinar els resultats dels estudis disponibles en l'actualitat per a establir una estimació de les relacions entre els contaminants i la demència. Per aquest motiu, s'han formulat una sèrie de recomanacions per a la realització de noves investigacions en aquesta línia.