Professorat de l’UJI participa en el festival Pint of Science 2022 que se celebra per cinquena vegada a Castelló El festival de divulgació científica Pint of Science 2022 celebra el setè aniversari en 44 ciutats d’Espanya els dies 9, 10 i 11 de maig

03/05/2022 | SCP

Castelló acull per cinquena vegada el festival internacional Pint of Science (PoS) 2022, el festival de divulgació científica que proposa una trobada entre el personal investigador i el públic als bars de la ciutat, coordinat a Castelló per Victoria Pastor i Roger Sanchordi amb la col·laboració de Silvia Ferrer. En l’àmbit nacional es desenvolupa la setena edició amb 335 xarrades repartides en 183 esdeveniments en 62 bars, amb la participació de 372 científics i científiques com a ponents i més de 200 voluntaris en l'organització.

Espanya és enguany el primer país amb més seus de PoS en tot el món, amb la participació de 44 ciutats espanyoles. El festival té caràcter internacional i se celebrarà en les mateixes dates en més de 200 ciutats de 25 països dels cinc continents. «Tant la ciència com els que la fan possible encara continuen sent uns desconeguts per al ciutadà del carrer. Per això, PoS pretén acostar els investigadors al públic, aprofitant l'ambient relaxat i amigable dels bars, per a facilitar la seua interacció», assenyala Carlos Peris Torres, un dels tres coordinadors nacionals de PoS 2022.

La comunitat científica, clau per al festival

En PoS Castelló 2022 participaran ponents de centres d'investigació, universitats i entitats de la comunitat científica. El personal investigador de la universitat pública de Castelló participarà en les xarrades que es desenvoluparan els dies 9, 10 i 11 de maig de 2022 a les 19 a The Temple Bar a Castelló de la Plana (plaça Escultor Adsuara, n⁰ 4) i també en les que es realitzaran l’11 de maig al Centre Aragonés del Port de Sagunt (carrer del Treball, 25).

A més, PoS 2022 no seria possible sense la col·laboració d'organitzacions que patrocinen el festival com FMC Agricultural Solutions. També Vadillo Asesores i Nabla Differential Wear han contribuït a aquesta edició aportant el seu granet d'arena. L'organització de PoST Castelló també agraeix la seua col·laboració a l’Ajuntament de Castelló i a Irish Pub-The Temple Bar.

El dilluns 9 de maig, sota el títol de «Caçant virus i dinosaures», Andrés Santos-Cubedo, de l’Àrea de Cristal·lografia i Mineralogia, parlarà del treball que es realitza quan es descobreix una nova espècie de dinosaure en la xarrada «One of Our Dinosaurs is Missing!!!» i Simona Porru, de l’àrea de Medicina Preventiva i Salut Pública explicarà en «COVID-19: cazando el virus en el aire» la recerca del virus causant d’aquesta malaltia en l’aire dels espais públics interiors i en el carrer de diverses ciutats de la Comunitat Valenciana.

El dimarts 10 de maig, sota el títol de «L'enzim contra el càncer i elements genètics mòbils», Natalia Serrano Aparicio, de l’Àrea de Química Física, parlarà en la xarrada «Un fàrmac per a dominar-los a tots» sobre els programes de disseny de fàrmacs i el seu objectiu d’aconseguir compostos molt específics i amb la potència suficient per evitar els efectes secundaris en les persones malaltes de càncer, i Guillermo Peris Ripollés, de l’Àrea de Llenguatges i Sistemes Informàtics, aprofitarà el mecanisme de resistència tumoral de la rata talp cega per  a explicar què són els elements mòbils genètics en la seua xarrada «Buster Keaton i l’extraordinària vida subterrània de la rata talp».

El dimecres 11 de maig, sota el títol «Física i energia de la mà per al segle XXI». David Reinado Martínez de l’Hospital Provincial de Castelló explicarà com la física està present en la vida diària i, fins i tot ajuda a curar malalties en la xarrada «Física per totes parts, fins als hospitals!» i Sixto Giménez Julià, de l’Àrea de Física Aplicada i membre de l’INAM, descriurà algunes de les tecnologies de conversió d’energia sostenibles que podrien donar solució al problema de la generació i emmagatzematge d’energia en «La fulla artificial i altres artefactes per a evitar el colpase energètic».

El mateix dia, però al Port de Sagunt, sota el títol «Química, enginyeria i computació», Vicent Moliner, de l’Àrea de Química Física i membre de l’INAM, explicarà en la xarrada «Química computacional: el laboratori químic del segle XXI» el control de velocitat de les reaccions i Carolina Clausell, de l’Àrea d’Enginyeria Química, abordarà en «Ni química ni enginyera» què és l’enginyeria química, qui són els seus assoliments més destacats i el seu paper en la societat.

Més informació: http://pintofscience.es