Més de 200 participants en el Concurs Water Rockets de la Càtedra FACSA-UJI i el Grup de Fluids Multifàsics

13/05/2022 | SCP

La Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb el grup d'investigació de Fluids Multifàsics, han celebrat la primera edició del Concurs de Coets d'Aigua Water Rockets, una activitat dirigida a l'alumnat de primària, secundària, batxillerat i FP que té com a objectiu motivar els participants en l'àmbit científic a partir del disseny, construcció i llançament d'un coet d'aigua.

En el concurs han participat més de dos-cents alumnes de diferents nivells educatius de l'escola Quatre Camins de Castelló, SES Borriol-Bovalar de Borriol, Nuestra Señora de la Consolación i IES Francesc Tàrrega de Vila-real, IES Vila-roja d'Almassora, IES Gilabert Centelles i Colegio Consolación de Nules i el Col·legi Salesians Sant Joan Bosco i l'IES Benicalap de València.

Els equips guanyadors en les diferents categories, que obtindran 500 euros per a material d'iniciació a la robòtica i la informàtica, han sigut:

Categoria 1 (tercer cicle de primària, 1r i 2n d'ESO i FP bàsica 1): SES Borriol-Bovalar de Borriol.

Categoria 2 (3r i 4r d'ESO, FP bàsica 2, batxillerat i FP grau mitjà i superior): IES Francesc Tàrrega de Vila-real.

Premi especial: IES Vila-roja d'Almassora.

Després d'unes paraules de benvinguda per part del responsable del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana del Vicerectorat d'Investigació i Transferència de la Universitat Jaume I, Lluís Martínez, i l'explicació de la dinàmica del concurs a càrrec de Sergio Chiva, director de la Càtedra FACSA-UJI i Raúl Martínez, president del jurat, el Grup de Fluids Multifàsics ha efectuat el llançament inaugural d'un coet d'aigua.

A continuació, els 31 equips que participaven en el concurs han posat en pràctica tot el que han après en les classes durant tres tandes de llançament. L'alumnat ha estat supervisat en tot moment pel jurat, integrat per Raúl Martínez i Leonor Hernández de l'Àrea de Mecànica de Fluids; Jesús Lancis, vicerector d'Investigació i Transferència; Ana Piquer, directora de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, i Antonio Gil, professor de la Universitat Politècnica de València.

La Càtedra FACSA-UJI havia organitzat al costat del CEFIRE a l'inici de l'any el curs formatiu «Coets d'aigua com a recurs educatiu: des de la motivació cientificotecnològica fins a la participació en un concurs» que ha propiciat la gran afluència d'equips. En aquesta formació s'explicava al professorat els conceptes de física que hi ha darrere dels coets d'aigua, el funcionament del simulador de vol dissenyat pel Grup de Fluids Multifàsics, com arreplegar les dades de vol amb Arduino i la construcció de la seua pròpia llançadora i coet. Això ha facilitat que l'alumnat dels nou centres participants haja realitzat diferents dissenys de coets d'aigua i llançaments de prova com a preparació del concurs.

El Concurs de Coets d'Aigua Water Rockets forma part de les activitats de divulgació en l'àmbit no universitari de la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I de Castelló.

Més informació: https://www.catedradelagua.uji.es/

Imatges de l'activitat: https://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2022/05/water-rockets/

Vídeo: https://youtu.be/Tvm514BxphQ