Més d’un centenar d’estudiants dels IES Bovalar de Castelló, La Vall d’Alba i universitaris han participat en el projecte pilot de ciència ciutadana MicroMón@UJI

28/04/2022 | SCP

La Universitat Jaume I ha clausurat MicroMón@UJI, un projecte pilot de ciència ciutadana i aprenentatge-servei, amb la participació de vuitanta estudiants de l’IES Bovalar de Castelló de la Plana i de l’IES La Vall d’Alba i 26 alumnes universitaris, majoritàriament del Grau en Medicina, que han explorat la biodiversitat microbiana en el sòl, en la recerca de nous microorganismes productors d’antibiòtics.

El projecte participatiu enfocat a la comunitat educativa ha estat coordinat per les microbiòlogues Rosa de Llanos i Begonya Vicedo i la doctora Mónica Hurtado. I ha comptat amb el suport de professorat dels dos centres: Eugenia del Campo, Eva Ferrer Benlloch i Claudia Corell Ventura de l’IES La Vall d’Alba i Francesc Collado, de l’IES Bovalar.

La jornada de cloenda ha comptat amb la participació del vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis; el coordinador del projecte nacional, Víctor Jiménez (via Meet); el responsable del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana, Lluís Martínez; la coordinadora a l’UJI, la professora Rosa de Llanos, i la doctora Elena González Biosca, responsable del projecte MicroMón a la Universitat de València.

Durant la cloenda, l’estudiantat  participant ha tingut l’oportunitat d’explicar els treballs realitzats en el projecte i els pòsters que han preparat per a l’exposició. En finalitzar la jornada, s’han lliurat diversos premis gràcies al suport de l’Ajuntament de Castelló de la Plana i de la revista de divulgació científica Mètode de la UV.

En la seua intervenció, Jesús Lancis ha agraït als participants i al professorat «un treball tan important per a la nostra societat com és el del foment de la cultura científica i de les vocacions científiques» a través del crowdsourcing, «una de les estratègies més útils per a estendre en les nostres societats la tan necessària cultura científica» perquè és «garantia de progrés real» i on «les institucions científiques i de formació tenim una important responsabilitat».

En la seua opinió, «la participació en un procés de creació científica genera un vincle amb tot el procés d’investigació, i amb l’activitat investigadora en general, que converteix les persones participants en potencials futurs investigadors i investigadores i, el que és més important -ha remarcat- en agents de socialització de la ciència molt eficients». Per això, ha assegurat que «ha sigut un honor per a la Jaume I, i també un repte, organitzar aquest projecte pilot».

L’objectiu de la iniciativa ha sigut apropar a la societat la greu problemàtica, anomenada «pandèmia silenciosa», propiciada per l’aparició cada vegada més freqüent de microorganismes patògens resistents a antibiòtics, des de la perspectiva One Health, una única salut que implica tots els éssers vius i el medi ambient.

El projecte també ha servit per a donar a conèixer i fer partícips a l’estudiantat més jove i a la societat que l’envolta la recerca biomèdica amb la finalitat de fomentar vocacions científiques entre l’alumnat preuniveristari. Per això, s’ha utilitzat una estratègia de crowdsourcing dirigida al descobriment de nous antibiòtics a partir de mostres de sòl.

La base és el sistema ensenyament-aprenentatge, d'estructura piramidal, en el qual el professorat universitari ensenya al seu alumnat, perquè aquest ensenye a l'alumnat d'educació secundària obligatòria, batxillerat i formació professional. Mitjançant aquest procés, s'adquireix un aprenentatge basat en objectius tan importants com «entendre», «saber fer» i «saber transmetre».

L’UJI s’havia unit com un nou node a la ja existent Xarxa Nacional MicroMundo, SWI@Spain-MicroMundo (http://www.micro-mundo.org/), en què participen unes trenta universitats i instituts d'investigació de tota la península Ibèrica. Compta amb el suport institucional de l’UJI mitjançant el Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana, dirigit pel professor Lluís Martínez León i el Vicerectorat d’Estudis i Docència, a través d’un Projecte de Millora Educativa.

Aquesta iniciativa nacional té els seus orígens en els projectes internacionals Small World Initiative (http://www.smallworldinitiative.org) i Tiny Earth (https://tinyearth.wisc.edu/) i està coordinada pel Grup de Docència i Difusió de la Societat Espanyola de Microbiologia-SEM amb el suport de l'Agència Nacional de Medicament i Productes Sanitaris (Pla Nacional de Resistència Antibiòtica).

Imatges de l'acte