01/03/2023 | SCP

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló (LabPsiTec), dirigit per la catedràtica Azucena García Palacios, forma part del consorci europeu que desenvoluparà el projecte CORTEX2 «Experiències cooperatives en temps real amb realitat estesa» amb l’objectiu de democratitzar l’accés a la col·laboració remota que ofereixen les experiències XR (realitat estesa) de pròxima generació en una àmplia gamma d’indústries i pimes.

Aquesta iniciativa, finançada per la Comissió Europea en el marc del programa d’investigació i innovació Horizon Europe, està liderada pel Centre Alemany d’Investigació d’Intel·ligència Artificial i integra deu socis de set països: Katholieke Universiteit Leuven, LINAGORA-GSO, Alcatel-Lucent Entreprise International, Intracom SA Telecom Solutions, AUSTRALO Alpha Lab MTÜ, F6S Network Limited, Commissariat à l'Énergie Atomique et aux Énergies Alternatives, Actimage GmbH i UJI.

La proporció de persones que treballen des de casa ha augmentat del 14,6% al 24,4% entre 2019 i 2021 a causa de la pandèmia. A Europa, la proporció de persones que teletreballen ha passat del 5% al 40%. Avui dia, tot apunta al fet que el teletreball ha arribat per a quedar-se: el 72% dels empleats diu que la seua organització està planejant algun tipus de teletreball permanent en el futur i al 97% li agradaria treballar de manera remota, almenys part de la seua jornada laboral, per a la resta de la seua carrera.

No obstant això, no totes les organitzacions estan preparades per a adaptar-se a aquesta nova realitat, on la col·laboració en equip és vital. Els serveis i aplicacions existents destinats a facilitar la col·laboració remota en equip, des de sistemes de videoconferència fins a plataformes de gestió de projectes, encara no estan enllestits per a recolzar de manera eficient i efectiva tot tipus d'activitats. I les eines basades en realitat estesa (XR), que poden millorar la col·laboració i la comunicació remotes, presenten desafiaments importants per a la majoria de les empreses.

El projecte invertirà quatre milions d’euros en convocatòries obertes amb el principal objectiu de reclutar noves empreses tecnològiques i pimes per a desenvolupar conjuntament CORTEX2. A més a més, involucrarà nous casos d’ús de diferents dominis per a demostrar la replicació a través de rutes d’integració específiques i també avaluarà i validarà l’impacte social associat amb l’adopció de la tecnologia XR en casos d’ús interns i externs.

CORTEX2 proporcionarà, després de tres anys que dura el projecte, un suport complet per a experiències de realitat augmentada com una extensió dels sistemes de videoconferència; eines eficients de teleconferència a través de mètodes de transmissió innovadors; experiències XR potents i fàcils d’usar amb reconstrucció 3D instantània d’entorns i objectes; la fusió de visió i àudio per a la interpretació semàntica multicanal i la integració completa de dispositius de l’Internet de les Coses (IoT) en experiències XR.

Més informació: cortex2@australo.org

Recurs d'imatge convocatoria-cortex2 index

Convocatòria CORTEX per a innovadors XR

La convocatòria estarà oberta fins al 16 de gener de 2024 i secundarà 20 projectes de diversos innovadors de XR, des de startups tecnològiques/pimes fins a organitzacions orientades a la recerca.