El doctor Alberto Celma rep el premi SECyTA 2021 a la millor tesi doctoral per les seues recerques en l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües de l'UJI

09/11/2022 | SCP

La tesi «New developments to refine target, suspect and non-target screening strategies for comprehensive monitoring of the aquatic environment» del doctor Alberto Celma de la Universitat Jaume I, realitzada en l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües, ha estat guardonada per la Societat Espanyola de Cromatografia i Tècniques Afins (SECyTA) com la millor tesi doctoral de l'any 2021.

Aquest guardó d’àmbit nacional reconeix l'alta qualitat dels treballs duts a terme per a l'obtenció del grau de doctor o doctora i que, alhora, proporcionen millores significatives en l'àmbit de la cromatografia i tècniques afins en qualsevol de les seues aplicacions. Els premis dels dos últims anys han estat lliurats en el marc de la XXI reunió científica de la societat celebrada a Almeria la setmana passada.

El doctor Alberto Celma ha realitzat la seua tesi doctoral en l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) sota la direcció dels doctors Juan Vicente Sancho i Lubertus Bijlsma. En els seus treballs de recerca, Celma ha desenvolupat noves eines de millora de les estratègies de garbellat, tant dirigit com no dirigit, de contaminants orgànics en mostres ambientals i ha establert nous criteris d'identificació d'aquests contaminants mitjançant tècniques d'avantguarda.

En l'etapa final de la seua tesi, l'investigador també ha realitzat una estada predoctoral en la Universitat Sueca de Ciències Agrícoles (Uppsala, Suècia) on ha ampliat la seua recerca amb la incorporació de tècniques bioanalítiques.

L'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües de la universitat pública de Castelló desenvolupa la seua tasca investigadora principalment en els àmbits de la salut pública i el medi ambient. Actualment, destaquen els treballs duts a terme sobre anàlisis d'aigües residuals amb finalitats epidemiològiques, dirigits a l'estimació del consum de drogues d'abús, així com l'ús d'antibiòtics i possibles resistències bacterianes observades en el medi ambient aquàtic.

També cal destacar les recerques sobre aplicacions metabolòmiques en diversos àmbits, com la nutrició i la salut, així com els treballs centrats en l'impacte ambiental dels contaminants emergents. El IUPA també acull l'equip de treball reconegut com a grup d'excel·lència de la Comunitat Valenciana Prometeu, dirigit pel professor Félix Hernández, que està desenvolupant el projecte «Química analítica i salut pública. Aportacions de l'espectrometria de masses d'alta resolució».