Més de set-cents estudiants de quart de l’ESO han participat en les activitats de Connecta amb la Ciència de la Universitat Jaume I

21/11/2022 | SCP

El programa Connecta amb la Ciència desenvolupat durant la tardor a les seus de Sogorb, el Port de Sagunt i Vinaròs i a la població valenciana de Benifairó de les Valls ha comptat amb la participació de més de set-cents estudiants de quart de l’ESO d’una quinzena de centres de les províncies de Castelló i València. Enguany, el programa d’activitats incloïa 15 tallers, cinc dels quals són noves propostes del personal docent i investigador de les branques cientificotècnica i de la salut.

Durant les onze jornades realitzades s’han portat a terme més de cent trenta tallers que han permès un contacte directe de l’estudiantat amb les investigadores i els investigadors per a mostrar com el seu treball respon als diferents reptes de la societat, trenca estereotips i avança en el camí per la igualtat en la ciència. A més, aquesta proximitat serveix per a promoure els estudis científics i tècnics entre l’alumnat d’aquest nivell educatiu.

Els centres que han participat en la convocatòria d’enguany han sigut: IES Jérica-Viver, secció de l’IES Ntra. Sra. de la Cueva Santa a Montanejos, Colegio Seminario, IES Alto Palancia, IES Vall de Segó, Col·legi Adventista de Sagunt, IES Jaume I, IES Eduardo Merello, IES Jaume Clot del Moro, IES Jorge Juan, col·legi María Inmaculada FEC, IES María Moliner, IES Leopolodo Querol i Centre Divina Providència de Vinaròs, i Centre La Salle de Benicarló.

En els diferents tallers, l’estudiantat ha conegut com les mostres d’aigua ofereixen una valuosa informació sobre la salut i hàbits de la població, ha descobert de manera pràctica algunes de les propietats de la llum, ha après matemàtiques gràcies a les sèries televisives i les pel·lícules, o ha controlat fàcilment dispositius de la Internet de les Coses. Aquests i altres tallers sobre videojocs, la màgia de la química, les energies renovables, els fenòmens ultraràpids dels fluids o la investigació científica sobre les emocions, es realitzen des de fa una dècada per l’UJI.

Les jornades científiques Connecta amb la Ciència tenen com a objectiu estimular la cultura científica de tota la població i, especialment, les vocacions científiques de les estudiantes i estudiants de secundària. Mitjançant tallers pràctics i demostracions, l'alumnat pot conèixer diferents aspectes de la ciència i el coneixement, de la recerca científica més actual, i dels graus científics de la Universitat Jaume I de Castelló.

Cada any, es realitzen a les diferents seus universitàries del programa Campus Obert, per a facilitar l’accés dels centres situats en comarques més allunyades de la capital, com ara a la Seu dels Ports (Morella i Vilafranca); Seu del Nord (Vinaròs); Sede del Interior (Segorbe) o Seu del Camp de Morvedre (el Port de Sagunt) i, en algunes edicions fins i tot a València, al Museu de les Ciències a la Ciutat de les Arts i les Ciències.

El programa Connecta amb la Ciència, en marxa des de l’any 2012, està organitzat per la Unitat de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana del Vicerectorat d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica i el programa Campus Obert del Servei d'Activitats Socioculturals del Vicerectorat de Cultura, Llengües i Societat de l’UJI, amb la col·laboració de professorat de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i de la Facultat de Ciències de la Salut.

Les activitats de Connecta amb la Ciència, que compta amb el suport de BP, s’emmarquen ara en el projecte MEDNIGHT GTS, que a més de l’acte central de la Nit Mediterrània de les Investigadores i Investigadors, també promou el contacte directe del personal investigador amb l’estudiantat preuniversitari a través d’aquests tallers. El projecte Mednight GTS és un projecte finançat per la Comissió Europea a través del programa Horizon MSCA and Citizens 2022 (acord de subvenció núm. 101061179).