Un enfocament multidisciplinari per a superar el desaprofitament d’aliments

15/12/2022 | SCP

ToNoWaste (Towards a New Zero Food Waste Mindset Based on Holistic Assessment) és un projecte finançat pel Programa Horitzó Europa l’objectiu del qual és superar el desaprofitament d’aliments amb un enfocament multidisciplinari que considera no sols els reptes agronòmics, econòmics, mediambientals i de model de negoci, sinó també altres aspectes transversals com la psicologia, el dret i la innovació social per a lluitar també contra les desigualtats de gènere i socials.

El projecte coordinat per la Universitat Jaume I, amb la col·laboració de 21 institucions de set països europeus, ha estat presentat a Castelló de la Plana durant la primera setmana d’octubre amb l’assistència de tots els membres del consorci en les instal·lacions de la universitat pública. El projecte està subvencionat amb 5.971.410 euros i es desenvoluparà durant els pròxims quatre anys.

El desaprofitament d’aliments és un problema important: cada any es perden 88 milions de tones d’aliments al llarg de la cadena de subministrament de la Unió Europea, des de la producció primària fins al consum, amb uns costos associats de 143.000 milions d’euros. L’impacte mediambiental associat també és enorme: la pèrdua i el desaprofitament d’aliments a escala mundial equival al 8-10% del total de les emissions antropogèniques de gasos d’efecte d’hivernacle i té un cost d’aproximadament un bilió de dòlars a l’any, i el 30% de les terres agrícoles es desaprofita.

L’avaluació d’aquest problema segueix sense resoldre’s, no sols perquè és extremadament complexa a causa de la falta de dades d’accés obert i de l’absència d’una metodologia estàndard per a l’avaluació exhaustiva en sistemes alimentaris reals, sinó també perquè afecta el compromís de les entitats privades que necessiten avaluar la rendibilitat i la sostenibilitat de les solucions de prevenció i reducció del desaprofitament d’aliments (FWPR) per a actuar.

SOBRE TONOWASTE

La missió de ToNoWaste és animar els actors dels sistemes alimentaris europeus a utilitzar eines basades en la ciència i l’evidència i les lliçons apreses per a prendre millors decisions cap a una producció d’aliments i uns patrons de consum més sostenibles. El seu principal objectiu és proporcionar als agricultors, a les empreses de la cadena de subministrament, així com als consumidors i als responsables polítics, una informació més objectiva, integrada i estandarditzada sobre els impactes i els cobeneficis globals de les seues accions diàries.  ToNoWaste pretén inspirar-los per a crear conjuntament una cartera de vies avaluades positivament per a canviar Europa cap a una producció i un consum d’aliments més saludables, resistents, inclusius i sostenibles.

Aquest projecte va sorgir durant l’any 2021, tractant de combinar la recerca realitzada prèviament per les diferents institucions científiques que col·laboren en el projecte amb la necessitat de respondre a aquest problema crucial, no sols per a contribuir al desenvolupament social mitjançant la reducció de la pobresa alimentària o la millora de la nutrició dels nostres ciutadans, sinó també per a reduir l’impacte ambiental dels aliments malgastats, per exemple en termes de canvi climàtic, ús de l’aigua o generació de residus.

Per a això, es traslladaran els resultats científics a la realitat, a través de processos de creació i prova en els pilots desenvolupats a les ciutats de València, Viena i Graz o a les regions i ciutats seguidores de Grècia i Suècia.

La coordinadora del projecte, María Jesús Muñoz-Torres, de l’UJI, ha destacat que el projecte «s’enfronta als reptes dels ODS sobre la reducció dels impactes ambientals i socials dels nostres models de producció i consum. El projecte ToNoWaste proposa solucions, basades en la ciència, que permeten assegurar la sostenibilitat de les nostres accions de reducció de desaprofitament al llarg de la cadena agroalimentària, des de la producció fins al consumidor. S’han posat en marxa estudis pilot en ciutats com València, Viena i Graz, que han demostrat el seu compromís amb la sostenibilitat».

EQUIP

ToNoWaste està format per un consorci multidisciplinari liderat per la Universitat Jaume I - UJI (Spain), i integrat per Österreichische Akademie der WissenschaftenOEAW (Austria), Universidad de DeustoUD (Spain), Universitetet i OsloUiO (Norway), Wageningen UniversityWU (Netherlands), Högskolan i GävleHiG (Sweden), ZenithwingsZEN (Portugal), Eroski ScoopEROS (Spain), Zabala InnovationZAB (Spain), AkaryonAKAR (Austria), Fundación de la Comunidad Valenciana para la Promocion Estratégica, el Desarrollo y la Innovación UrbanaLNV (Spain), Mercados Centrales de Abastecimiento de ValenciaMERC (Spain), CuinaturCUIN (Spain), Federación de Cooperativas Agroalimentarias de la Comunidad ValencianaCACV (Spain), StratecoSTR (Austria), Caritas Der Erzdiözese WienCARI (Austria), Bio Ernte SteiermarkBIO (Austria), Zero Waste AustriaZWA (Austria), Perspektive Handel CaritasPERS (Austria), Hälsinglands UtbildningsförbundHEA (Sweden) i Dimos ChalandriouHAL (Greece).