L'UJI posiciona divuit investigadors i investigadores entre els científics més importants amb residència a Espanya

27/09/2021 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló ha posicionat divuit investigadors i investigadores en sis camps de coneixement (Ciències de la Salut, Química, Biologia, Ciència de Materials, Matemàtiques i Enginyeria) en el rànquing dels millors científics i científiques en l'àmbit nacional elaborat pel Grup per a la Difusió de l'Índex h (DIH), una classificació que relaciona el nombre d'articles d'un autor o autora amb la quantitat de vegades que aquests han sigut citats i que permet mesurar la qualitat, l'excel·lència i l'impacte internacional de la investigació.

En el camp de la Química apareixen deu investigadors i investigadores. En l'Àrea de Química Física hi ha quatre representants de l'UJI. Tres són de l'Institut Interuniversitari de Materials Avançats (INAM): el seu director, el catedràtic Juan Bisquert en quarta posició i amb un índex h de 100 i un Fh d’1,85; Germà Garcia Belmonte, catedràtic de Física Aplicada, amb un índex h de 61 i un Fh d’1,13; i l'investigador Francisco Fabregat, amb un índex h de 53 i un Fh de 0,98. El quart investigador de l'UJI en aquesta àrea és el catedràtic Juan M. Andrés Bort, responsable del Grup de Química Teòrica i Computacional, amb un índex h de 58 i un Fh d’1,07.

En l'Àrea de Química Inorgànica i Nuclear està en vuitena posició el catedràtic Eduardo Peris, responsable del Grup de Química Organometàl·lica i Catàlisi Homogènia, amb un índex h de 63 i un Fh d’1,19. Tres investigadors apareixen en l'Àrea de Química Analítica amb el catedràtic i director de l'Institut de Plaguicides i Aigües (IUPA) Félix Hernández, en cinquè lloc i amb un índex h de 65 i un Fh d’1,23; el catedràtic Joan V. Sancho, del Grup Química Analítica en Salut Pública i Medi Ambient, amb un índex h de 56 i un Fh d’1,06; i Maria Ibáñez, investigadora del IUPA, amb un índex h de 44 i un Fh de 0,83.

Finalment, en l'Àrea de Química Multidisciplinària apareix el catedràtic Santiago V. Luis, responsable del Grup de Química Sostenible i Química Supramolecular amb un índex h de 50 i un Fh de 0,88, al costat de María Isabel Burguete, del mateix grup investigador, amb un índex h de 45 i un Fh de 0,79, els quals també apareixen en el camp de la Química Orgànica, amb un índex h de 50 i 45 i un Fh de 0,98 i 0,88, respectivament.

En el camp de les Ciències de la Salut, està primera en l'Àrea de Psicologia Clínica la catedràtica emèrita Cristina Botella, amb un índex h de 42 i un Fh d’1,24, i també apareix en l'Àrea de Psiquiatria amb un índex h de 42 i un Fh de 0,76. En Psicologia Clínica també apareix en sisena posició Azucena García Palacios, investigadora i directora del LabPsiTec, amb un índex h de 31 i un Fh de 0,91, i en Psicologia Multidisciplinària està en sisè lloc la directora del Grup de Prevenció Psicosocial WONT, Marisa Salanova, amb un índex h de 32 i un Fh d’1,14.

En el camp de la Biologia, en concret, en l'Àrea d'Entomologia, està en novena posició l'investigador Josep A. Jaques Miret, coordinador del grup Gestió Integrada de Plagues Agrícoles amb un índex h de 27 i un Fh de 0,93. En el camp de Ciència de Materials apareix en segona posició en l'àrea multidisciplinària Juan Bisquert, amb un índex h de 95 i un Fh d’1,76; en novena posició Iván Mora, director del Grup de Semiconductors Avançats amb un índex h de 63 i un Fh d’1,17; i Germà Garcia Belmonte amb un índex h de 55 i un Fh d’1,02, els tres de l’INAM, i en l'Àrea de Ciència de Materials Ceràmics, el catedràtic Guillermo Monrós, coordinador del Grup de Química Inorgànica Mediambiental i Materials Ceràmics amb un índex h de 23 i un Fh de 0,77. Quant al camp de les Matemàtiques, en l'Àrea d'Estadística i Probabilitat està en novena posició el responsable del grup Modelització Matematicoestadística de Dades Espaciotemporals i Mineria de Dades, Jorge Mateu, amb un índex h de 22 i un Fh de 0,96. En Enginyeria, en l'Àrea de Termodinàmica està Adrián Mota, del grup ISTENER–Enginyeria dels Sistemes Tèrmics i Energètics i investigador postdoctoral del Programa Juan de la Cierva, amb un índex h de 25 i un Fh de 0,78.

La base de dades DIH conté actualment informació sobre 3.939 investigadors i investigadores que treballen a Espanya, dels quals 2.420 apareixen en els rànquings en 178 àrees d'investigació amb un valor mitjà dels seus índexs h de 44.

El Factor h (Fh) és el valor de la relació entre l'índex h d'un autor o autora i el valor mitjà de l'índex h dels investigadors o investigadores de la seua àrea amb major índex h. Es tracta d'un paràmetre establit pel Grup per a la Difusió de l'Índex h sobre la base de les diferents subàrees que s'estableixen en el rànquing, amb la finalitat d'afavorir la comparació entre aquestes, encara que alguns autors adverteixen que pot resultar confús.