Un estudi de l'UJI revela el paper amortidor de la intel·ligència emocional davant de l'estrès de la pandèmia i el seu efecte positiu en el rendiment laboral

27/09/2021 | SCP

Investigadors de la Universitat Jaume I de Castelló han constatat que la intel·ligència emocional ha jugat un paper significatiu en l'impacte de l'estrès generat per la pandèmia en el rendiment laboral. Concretament, l'estudi ha posat de manifest que aquelles persones que presenten una major intel·ligència emocional han sabut minimitzar la influència de la situació epidemiològica i han mostrat millors nivells d'acompliment laboral i menys comportaments laborals contraproduents.

L'estudi titulat «COVID-19: How the stress generated by the pandemic may affect work performance through the moderating role of emotional intelligence» és el primer a examinar l'efecte moderador de la intel·ligència emocional en el rendiment laboral durant la crisi del coronavirus i s’ha publicat en la revista Personality and Individual Differences pels investigadors Max Sadovyy, Martín Sánchez-Gómez i Edgar Bresó del Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de la Universitat Jaume I.

La intel·ligència emocional es descriu com la facultat de percebre, facilitar, comprendre i gestionar les emocions pròpies i alienes que podria considerar-se com un recurs que pot complir una funció similar a l'exercida per la resta de recursos laborals. Per això, les persones amb alt quocient emocional, durant l'època del coronavirus, semblen haver sigut més conscients de les emocions que experimentaven i han pogut gestionar-les d'una manera més òptima; han mostrat més solidaritat cap a persones afectades per l'impacte de l'estrès i altres sentiments negatius i, per tant, són més adaptatius no sols a l'estrès, sinó també a qualsevol mena d'emocions disruptives. En definitiva, una major intel·ligència emocional presenta l'avantatge de saber identificar amb major facilitat les fonts d'estrès per a així dirigir l'atenció cap a aquestes i afrontar-les de forma més adequada, la qual cosa es tradueix en un millor rendiment en el treball en comparació amb les persones que no compten amb aquest actiu emocional.

L'estudi va reunir una mostra de 1.048 participants amb un perfil de 35 anys de mitjana d'edat, una experiència laboral al voltant de 13 anys i una antiguitat mitjana en l'entitat de set anys. També es va tenir en compte que estigueren representats els diferents nivells educatius (estudis de primària, secundària, formació professional i universitaris) i diversos sectors professionals (educació, sanitat, indústria, hostaleria, turisme o comerç). Els participants van emplenar tres qüestionaris amb els quals es va avaluar el seu nivell d'intel·ligència emocional, l'estrès generat per la COVID-19 i el rendiment laboral per a així establir el grau d'associació entre aquestes tres variables.

Els resultats revelen que hi ha una correlació entre l'impacte directe de l'estrès generat per la pandèmia i el rendiment laboral dels empleats i confirmen el paper amortidor davant de l'estrès que juga la intel·ligència emocional i, per tant, la seua rellevància com a mesura preventiva. En aquest sentit, els investigadors assenyalen la importància de desenvolupar i implementar programes d'intervenció que promoguen la intel·ligència emocional per a fomentar-la i aconseguir ambients de treball més saludables.

Article:

Max Sadovyy, Martín Sánchez-Gómez, Edgar Bresó. COVID-19: “How the stress generated by the pandemic may affect work performance through the moderating role of emotional intelligence”, Personality and Individual Differences, Volume 180, 2021, 110986