La col·laboració entre l'UJI i el CDMF del Brasil permet obrir línies d'investigació innovadores en l'àmbit dels catalitzadors

10/06/2021 | SCP

L'estreta col·laboració entre el Laboratori de Química Teòrica i Computacional (LQTC) de la Universitat Jaume I de Castelló, dirigit pel catedràtic Juan Andrés i el Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals del Brasil (CDMF), coordinat pel professor Elson Longo, de la Universitat Federal de Sao Carlos (UFSCar), ha permès obrir línies d'investigació innovadores en l'àmbit dels catalitzadors.

Una de les línies estudia la síntesi, caracterització i aplicació de nous catalitzadors, basats en semiconductors, de reaccions químiques d'interès industrial, a través d'un procediment respectuós amb el medi ambient. La investigació es realitza de manera conjunta per la doctora Eva Guillamón i la investigadora María Gutiérrez del Grup de Materials Moleculars, dirigit per la catedràtica Rosa Llusar, els investigadors del CDMF Marcelo Assis i Ivo Pinatti, i l'estudiant de doctorat Aline Trench.

En el Laboratori de QTC, l'alumne Eduardo de Oliveira Gomes, del programa Santiago Grisolía de la Generalitat Valenciana, desenvolupa la seua tesi doctoral sobre la caracterització de les estructures de vidres, solucions sòlides, i en particular del material viricida compost per nanopartícules de plata i sílice que elimina el nou virus per contacte. El treball compta amb la col·laboració del professor Frederick Tielens, director del Laboratori de Modelatge de Materials de la Universitat Lliure de Brussel·les.

Els professors Eloísa Cordoncillo i Héctor Beltrán Mir, coordinadors del Grup de Química de l'Estat Sòlid de l'UJI, compten amb una línia d'investigació centrada en la síntesi, caracterització i estudi de les propietats elèctriques de materials inorgànics amb estructures complexes en la qual participa el doctorand Emerson Luiz dos Santos Veiga, del programa Santiago Grisolía de la Generalitat Valenciana. D'altra banda, Vinícius Teodoro està finalitzant la seua tesi doctoral en el mateix grup sobre materials piezocatalítics que siguen capaços d'eliminar contaminants en aigües residuals.

Els doctorands Vinícius Teodoro i Marcelo Assis han participat també en el disseny i posada a punt d'un sistema d'irradiació d'electrons per a obtenir i modificar materials de forma escalable. Aquesta nova tecnologia es troba disponible en el CDMF i ha comptat amb la participació del Departament d'Enginyeria Elèctrica de la Universitat de Sao Paulo i del Laboratori Nacional de Nanotecnologia en Campinas al Brasil, i el professor Juan Andrés de l'UJI.

Amb el coneixement adquirit i amb els resultats obtinguts d'aquesta col·laboració internacional i multidisciplinària s'ha aconseguit un know-how innovador en el desenvolupament de materials avançats (biocides i catalitzadors) i noves tecnologies. S'han publicat més de 30 articles en revistes científiques de primer nivell durant els anys 2020 i 2021.