Les revistes científiques de la Universitat Jaume I s'adhereixen a la Declaració de San Francisco sobre l'Avaluació de la Investigació (DORA)

17/05/2021 | SCP

La Plataforma de Revistes Científiques de la Universitat Jaume I, integrada per les 12 revistes de la universitat pública de Castelló, s'ha adherit a la Declaració de San Francisco sobre l'Avaluació de la Investigació (DORA), de 2012. Aquesta adhesió es fa amb l'objectiu de promocionar un ús responsable dels indicadors bibliomètrics i advertir contra les negatives conseqüències d'abusar d'aquests indicadors en els processos d'avaluació de les revistes i de la carrera del personal investigador.

Les revistes de la Universitat Jaume I, vinculades totes a la Facultat de Ciències Humanes i Socials, presenten un model d'accés obert gratuït i finançat amb diners públics procedents dels respectius departaments, així com el pla de promoció d'investigació propi de l'UJI. Aquestes revistes promouen amb això la ciència oberta i consideren essencial valorar la qualitat de la investigació de manera qualitativa pels seus continguts i no en exclusiva pels seus «impactes» mesurats en nombre de cites. Una tendència que pot ser perjudicial, tal com va advertir fins i tot el mateix creador del factor d'impacte Eugene Garfield.

La plataforma ha manifestat, a més, la seua preocupació per la deriva de l'avaluació científica en el context investigador espanyol. Finalment, ha reclamat la rellevància de comptar amb criteris clars de qualitat editorial, com les que estableix la convocatòria del segell de qualitat de la FECYT (Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia), al qual s'han presentat el conjunt de revistes de la Jaume I en el seu compromís amb una ciència oberta, transparent, responsable i de qualitat.