19/05/2021 | SCP

La Universitat Jaume I presenta l’exposició dels 18 cartells dels videojocs pel canvi climàtic dissenyats per estudiantat amb inspiració en línies d’investigació científica i promoguts pel Living Lab Planeta Debug, cofinançat per la Fundació Carasso. Els jocs descarregables gratuïtament mitjançant codis QR són: Nashville, Iridescent, The Antidote, Loto, Plastic o’clock, El Glifo de Thumus, Aqua, Reciclator-3000, Icebreaker, Mission Ozono, Blooming Violent, The Lightbringer, NanoDoctor, Version 18, Overdose, Mr Coating, The Wayback y Last Sunlight.

La inauguració de la mostra de l’art dels jocs creats durant els dos últims curs acadèmics ha comptat amb la participació de la directora, Amèlia Simó, i la vicedirectora, Ana Piquer, de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE), el vicedirector del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs, Raúl Montoliu, el vicedirector del Grau d'Intel·ligència Robòtica, Antonio Morales, i el professor i investigador principal del Living Lab Planeta Debug, Emilio Sáez.

Els 18 cartells dels videojocs Planeta Debug són resultat del desafiament Good Game, el qual ha permés que els estudis i experiments de 18 grups de recerca hagen servit d’inspiració perquè l’estudiantat de tercer curs del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs creen jocs que puguen abordar diversos reptes vinculats amb l’escalfament global. Les assignatures implicades són: Enginyeria del Programari, amb els professors Antonio Morales i Enric Cervera; Disseny Conceptual de Videojocs, impartida per Emilio Sáez, i Art del Videojoc, amb el professor Diego Díaz.

La directora de l’ESTCE, Amèlia Simó, ha subratllat «la importància que l’alumnat del Grau de Videojocs haja tingut l’oportunitat de participar en una iniciativa interdisciplinària com ara Planeta Debug, alhora, promovent els valors de la preservació del medi ambient, la salut i la implicació per a fer front al canvi climàtic». «Aquesta exposició revela el talent jove i el compromís per la sostenibilitat existent en l’estudiantat de la nostra escola i l’UJI», ha afegit.

EL REPTE GOOD GAME
Les investigadores i investigadors que han participat en Good Game 02 han estat Aurora García Gallego i Eva Camacho, del grup d’Economia Experimental i Computacional, Laboratori d’Economia Experimental (LEE); María Jesús Muñoz, del grup de recerca Sostenibilitat de les Organitzacions i Gestió de la Responsabilitat Social (SoGReS); Eliseo Monfort, d’Enginyeria Química i Tecnologia de Materials (ChEMTECh) i de l’ITC Sostenibilitat; Marisa Rebagliato, del grup d’Epidemiologia Perinatal i Salut Ambiental; Beatriz Julián, del grup de Materials Multifuncionals (GGMM) de l’INAM; Luis Cabedo, del grup Polímers i Materials Avançats (PIMA) i el projecte europeu YPACK; Sergio Chiva, del grup de Fluids Multifàsics i la Càtedra FACSA; Antonio Gallardo, del grup Enginyeria de Residus (INGRES) i Mariano Aznar, del Centre d’Estudis de Dret i Relacions Internacionals. Els videojocs creats sota la inspiració d’aquests ha estat, respectivament: Nashville, Iridescent, The Antidote, Lotus, Plastic o’clock, El Glifo de Thumus, Aqua, Reciclator-3000 i Icebreaker.

En la primera edició de Good Game, durant el curs 2019-2020, van participar els professors Leonor Hernández, del Grup de Fluids Multifàsics; Vicent Arbona, del Grup d’Ecofisiologia i Biotecnologia; Ivan Mora-Seró, del Grup de Semiconductors Avançats; Gladys Mínguez, del Grup de Recerca en Òptica; Vicent Baydal, del Grup d’Història i Dret Forals Valencians; María Ibáñez, de l’Institut Universitari de Plagues i Aigües, Lucia Reig, María José Ruá i Miguel Ángel Pitarch, del Grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l’Edificació; Pedro Sanz, del Laboratori d’Interacció i Sistemes Robòtics i Conrado Martínez, del Grup Melanogén. Els videojocs dissenyats basats en aquestes investigacions, van ser, respectivament: Mission Ozono, Blooming Violent, The Lightbringer, NanoDoctor, Version 18, Overdose, Mr Coating, The Wayback i Last Sunlight.

GLOBAL DEBUG AMB LA GLASGOW CALEDONIAN UNIVERSITY
Per la seua banda, el professor Antonio Morales ha anunciat la posada en marxa de la línia d’actuació internacional del living lab, Global Debug, en col·laboració amb el Grau de Videojocs de la Glasgow Caledonian University. «El treball conjunt amb estudiantat de Glasgow per a desenvolupar propostes de joc conjuntament serà una gran experiència per a l’alumnat de l’UJI, ja que permetrà intercanviar visions des d’àmbits geogràfics molt diversos». La sostenibilitat i el canvi climàtic com a objecte de jocs, en opinió de Morales, constitueixen «temes de rellevància social i preocupació de la joventut actual; en conseqüència, estem il·lusionats per posar en marxa aquesta iniciativa, endarrerida per la covid-19, la qual esperem que siga molt enriquidora per a l’estudiantat tant de l’UJI com de Glasgow».

SOBRE LA FUNDACIÓ DANIEL I NINA CARASSO
Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundació Daniel i Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix a acollir, donar suport, acompanyar i connectar les persones que s'atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà. La Fundació Daniel i Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d'iniciatives d'interès general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.