L'ansietat durant el coronavirus ha afectat el 60% del col·lectiu femení d'Infermeria

04/05/2021 | SCP

L'ansietat afecta el 60% de les infermeres que treballen en institucions tancades com són centres penitenciaris i residències de majors, que tenen, a més, fins a 3,4 vegades més probabilitat de patir aquests símptomes que els seus companys infermers, segons les conclusions de l'estudi nacional realitzat en deu comunitats autònomes pel Grup d'Investigació IMPLICA (La Implicació de la Infermeria en les Cures) de la Universitat Jaume I de Castelló.

En opinió de l'equip investigador, liderat per la professora María Pilar Molés Julio, i integrat per Aurora Esteve Clavero, María Vicenta Lucas Miralles, Enrique J. Vera Remartínez, María Delcampo Novals, Irene Carmona Fortuño, Martín J. Flores Saldaña i Inmaculada Fabregat Julve, «és important tenir en compte aquests resultats perquè ens indiquen que un elevat percentatge d'aquestes professionals presenten una alteració de la seua salut mental a conseqüència de la pandèmia que ens afecta fa més d'un any. Aquestes dades ens han d'alertar sobre la necessitat de cuidar als qui ens cuiden», conclouen.

En l'estudi multicèntric ha participat personal d'infermeria que treballa en centres de majors i en centres penitenciaris. A través de la plataforma Qualtrics, els professionals han respost a un llistat de preguntes, el qüestionari validat Hamilton per a l'ansietat, que inclou 14 ítems que avaluen aspectes físics, psíquics i conductuals de l'ansietat referits a la seua situació durant els mesos de juny i novembre de 2020.

En concret hi han participat 90 professionals de deu comunitats autònomes (Andalusia, Aragó, Balears, Canàries, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Catalunya, La Rioja, el País Basc i la Comunitat Valenciana). El 80% eren dones i l'edat mitjana va ser de 45,4. El 55% treballava en centres penitenciaris. Els resultats van mostrar que el 60% de la mostra ha presentat diferents nivells d'ansietat (27% lleu; 11% moderada i 62% severa) i que les dones han presentat una probabilitat de fins a 3,4 vegades més de patir ansietat que els homes.

La presentació de la investigació s'ha realitzat en format pòster durant el II Congrés Nacional Multidisciplinari COVID-19 celebrat de manera virtual durant la primera quinzena d'abril, una trobada organitzada enguany des de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR), avalada per més de vuitanta-dues societats científiques espanyoles, que ha servit per a intercanviar experiències i coneixements amb l'objectiu comú de fer front a la pandèmia.

web del grup: https://www.uji.es/serveis/ocit/base/grupsinvestigacio/detall?codi=306