Un estudi en xarxes socials analitzarà l'impacte de l'ús de les màscares en la percepció de les emocions

29/04/2021 | SCP

Investigadores i investigadors de la Universitat Jaume I, la Universitat de València i la Universitat Pompeu Fabra han impulsat en xarxes socials un estudi conjunt per a analitzar l'impacte de l'ús de les màscares en la percepció de les emocions a través de l'enquesta «Eres capaç de reconèixer emocions amb i sense màscara?», un repte que s'ha viralitzat i en el qual ja han participat 21.000 persones.

L'equip d'investigació format per Diana Castilla López (Universitat de València) i Azucena García Palacios, Carlos Suso Ribera (Universitat Jaume I) i Isabel Ortigosa Beltrán (Universitat Pompeu Fabra) estudiarà en quina mesura la màscara disminueix la capacitat de percebre les emocions en els altres.

Per a això han realitzat una enquesta en forma de joc que, en menys de cinc minuts, analitza en quina mesura la màscara és una barrera per a percebre les emocions. En l’enquesta es mostren diverses fotografies de persones amb i sense màscara i al final mostra el grau d'encert, per la qual cosa cada persona hi pot veure la diferència.

L'estudi es proposa investigar quines emocions es veuen més perjudicades per la privació de visibilitat del rostre complet, i en quina mesura aquesta limitació afecta la percepció emocional en diferents edats. «Les emocions ens connecten amb el món, i són presents al llarg de tota la nostra vida, ens donen informació del que passa al voltant i ens indiquen com actuar. L'emoció és un factor imprescindible per a la interacció social. Per a reconèixer les emocions utilitzem diferents fonts, però una d’aquestes és l'expressió de la cara. Això ens va portar a preguntar-nos si l'ús prolongat de màscara podria alterar la percepció emocional», destaca Diana Castilla, investigadora principal d'aquest estudi i professora en la Universitat de València.

Azucena García Palacios, directora del Labpsitec a la Universitat Jaume I, des d'on s'ha impulsat aquest estudi, assenyala que en l'estudi «han participat molts adults, però ens agradaria obtenir més dades dels més menuts (4-12 anys), ja que les dades preliminars semblen molt interessants».

L'estudi està dirigit a tota la població a partir dels 4 anys i fins als 99, encara que els menors han de realitzar-lo en companyia dels seus pares.

Enllaç per a participar en l'estudi: