Un centenar de jocs matemàgics per a no matemàtics

15/03/2021 | SCP

L'exprofessor del Departament d'Educació de la Universitat Jaume I de Castelló Enric Ramiro i la professora de secundària Pilar Gandía han publicat el llibre 100 jocs automàtics de matemàgia per sorprendre i divertir-se en l’editorial Cossetània Edicions, un títol que recull un centenar de jocs matemàgics que permeten aprendre els fonaments matemàtics d’una forma agradable i innovadora a partir d’operacions bàsiques.

La seua forma i contingut és producte de deu anys de treball, especialment d’experimentació. Totes les fitxes s’han dissenyat després de posar-les en pràctica a diverses comunitats de l’estat espanyol amb la participació de personal docent de primària, secundària, batxillerat, escola d’adults i universitat vinculat als graus d’Educació. Les seues aportacions han servit per a millorar les propostes inicials que s’han tornat a posar en pràctica amb els mateixos grups i altres de nous.

El centenar de jocs matemàgics admet moltes possibilitats d’ús i està adreçat a tots els nivells i temàtiques: ciències socials, llengües i literatura, música, filosofia, etc. Les fitxes estan basades subliminarment en les principals operacions matemàtiques en el sistema decimal com ara sumes, restes, multiplicacions i divisions a l’hora de realitzar els jocs, de forma que resulte molt senzilla la seua posada en escena. «Els jocs permeten que qualsevol persona puga enamorar-se d’aquesta disciplina científica, i especialment aquelles que no els agraden les matemàtiques, alhora que provoca la sorpresa perquè sembla màgia tot allò que es proposa», comenta el professor Ramiro.

Cadascuna de les propostes admet diferents nivells de complicació: una reproducció senzilla de l’activitat; un nivell superior amb una explicació matemàtica al final de cada fitxa en les quals entra en joc el sistema binari, de base tres, propietats dels nombres, figures geomètriques o equacions, però que no és necessària per a posar en funcionament les propostes que es fan, i una tercera dimensió que seria la creació d’altres jocs a partir de les propostes que es fan, amb l’objectiu de potenciar la creativitat i la imaginació en el món de les matemàtiques.

«L’objectiu final és mostrar que és possible aprendre i divertir-se al mateix temps i que les matemàtiques tenen una multiplicitat de dimensions que no sempre es coneixen. Les podem disfressar amb el dòmino, les cartes, les cordes, els daus, les fitxes màgiques... I endevinar la data de naixement d’una persona, el seu mòbil, el número de sabata que porta, els diners de la butxaca, els germans que té... el llibre pot resultar atractiu a qualsevol persona amb independència de la seua formació bàsica, els seus coneixements i la seua dedicació professional», explica el professor Enric Ramiro, qui assegura que «es tracta de 100 xicotets tresors que ben segur faran passar molt bones estones carregades de sorpreses i alegries».

Enric Ramiro Roca (El Cabanyal, València) se sent també part de la Ribera i d’Algemesí. És mestre, llicen­ciat, doctor i màster, però sobretot un enamorat de l’educació, la didàctica i el treball cooperatiu. Forma part dels grups Freinet, CODERI, Gea-Clio i DIMPA de l’UJI. Ha tingut la sort de treballar en tots els nivells educatius i en la formació de mestres i professorat.

Les seues línies d’investigació se centren en la didàctica de les ciències socials, l’animació lectora i escriptora, la interculturalitat i la divulgació científica en el seu vessant de matemàgia i experiments. Ha col·laborat en més de 180 llibres i materials docents, ha escrit uns 500 articles i ha participat en unes 1.000 activitats formatives.

Pilar Gandía Esteve (València) és llicenciada en Matemàtiques per la Universitat de València. Durant trenta anys, ha estat dedicada a la docència en l’ensenyament a secundària, fent arribar als joves l’estima per les matemàtiques.

Ha participat en nombrosos cursos de matemàgia educativa adreçats a mes­tres i professorat i ha desenvolupat pro­jectes d’innovació per a la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana. En l’àmbit de les publicacions, ha col·laborat amb el CSIC i diferents entitats públiques i privades del País Valencià en la realització de jocs matemàgics.

Més informació: https://lafinestralectora.cat/100-jocs-automatics-de-matemagia/